Interview Isabel Fernandez, hoofd ING Wholesale Banking

06 juni 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Maria Isabel Fernandez Niemann is het nieuwe hoofd van ING Wholesale Banking. Zij volgt Bill Connelly op die in november dit jaar met pensioen gaat. Isabel wordt per 1 september al lid van de raad van bestuur van ING Banking. In een interview vertelt de Spaans Nederlandse Isabel over de reden waarom ze kiest voor ING, de ontwikkeling van de financiële sector en haar managementstijl.

U stapt over van General Electrics (GE) naar ING. Wat trekt u in ING?

Er zijn maar weinig financiële instellingen die het 21ste eeuw bankieren net zo omarmen als ING doet. Het bedrijf onderkent de sterke noodzaak tot het verbeteren van de klantbeleving door het toepassen van digitale, mobiele en data-gedreven strategieën. En uitermate belangrijk in het huidige klimaat waarin financiële instellingen een voortdurende inspanning moeten leveren om het vertrouwen te versterken en te verbeteren, is de verfrissende en uiterst aantrekkelijke, klantgerichte en bescheiden aanpak van ING.

Welke ervaring die u in eerdere functies heeft opgedaan, neemt u mee naar ING?

Ik heb een goed inzicht in de behoeften van de klant en aankoopbeslissingen binnen Wholesale Banking, dankzij 23 jaar ervaring in financiële dienstverlening, met standplaatsen in Amsterdam, Londen en New York. In de afgelopen 16 jaar heb ik bij General Electrics (GE) een stevige basis opgebouwd in leiderschap en verandermanagement. Ik hoop dat ons die goed van pas zal komen in de komende jaren.

Maar laten we geen voorbarige conclusies trekken. Ik vind luisteren uitermate belangrijk. Naarmate ik het talent van ING, haar klanten en processen zal leren kennen, weet ik zeker dat ik een veel beter begrip zal krijgen van waar mijn toegevoegde waarde ligt.

Hoe kijkt u naar het recente verleden en de toekomst van de financiële sector?

In de financiële sector draait het om vertrouwen. Dat we klanten helpen in tijden van nood en gelijktijdig voorzichtig opereren wat betreft risico’s. Momenteel zitten we in een lagerenteklimaat. Tegelijkertijd krijgen onze klanten toegang tot alternatieve financieringsvormen via verschillende digitale kanalen. Daarom is het belangrijk dat wij waarde blijven toevoegen om onze klanten te helpen met hun groeistrategieën. Een van de sterke punten waar we ons op kunnen richten is onze grondige kennis van de sectoren waarin onze klanten opereren, en van hun individuele bedrijven, Door de klantbeleving te verbeteren, behouden wij hun vertrouwen en ons bestaansrecht om zaken met hen te doen.

Hoe zou u uw managementstijl omschrijven?

Van nature ben ik extravert. Ik geloof dat een leider een team moet stimuleren en inspireren. Ik ben niet hiërarchisch ingesteld. Op teamwerk gestoelde resultaten vind ik belangrijker dan individuele prestaties. Tegenwoordig zijn data-analyses en digitale slagkracht essentieel in het gehele bedrijfsleven en zakelijke kringen. En tenslotte, ik geloof in het koesteren van verschillende meningen bij het samenstellen van de meest effectieve teams: de combinatie van gestructureerd werkende en creatieve denkers en het faciliteren van een cultuur waarin ruimte is voor constructieve discussies – dit vormt een belangrijk onderdeel om tot betere resultaten te komen.