De aanhoudende groei van crowdfunding van de afgelopen jaren begint wat af te zwakken, concludeert crowdfunding adviesbureau Douw&Koren. Was er in zowel 2015 als 2014 nog een verdubbeling in de markt zichtbaar naar respectievelijk €128 miljoen en €63 miljoen, zo werd er in het eerste halfjaar van 2016 ‘slechts’ €86 miljoen opgehaald. Hoewel de vooruitzichten nog altijd positief zijn, onderstreept Douw&Koren dat verdere voorlichting over crowdfunding en meer transparantie vanuit de diverse crowdfunding platformen nodig zullen zijn, om de groei van crowdfunding verder te continueren.
Crowdfunding adviesbureau Douw&Koren, houdt sinds het ontstaan van crowdfunding in ons land de ontwikkelingen bij van de zeer popualaire vorm van financiering. In hun meest recente onderzoek heeft Douw&Koren de groei van het eerste halfjaar van 2016 in beeld gebracht. In H1 van 2016 zijn meer dan 2.700 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd via crowdfunding, en is in totaal €86 miljoen opgehaald. De crowdfundingmarkt is daarmee nog groeiende, maar groeit minder snel dan de afgelopen vijf jaar, waarin er zowel in 2013, 2014 en 2015 een verdubbeling van het totaal opgehaalde bedrag aan crowdfunding plaatsvond.
Kijkend naar de cijfers van het eerste kwartaal van 2016 is zichtbaar dat 700 ondernemingen gezamenlijk een bedrag van €67 miljoen aan crowdfunding hebben opgehaald, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag €94.000. Voor creatieve projecten, zoals films, muziek en theater, kwam het totaal opgehaalde bedrag uit op €8,9 miljoen, met een gemiddeld bedrag per project van €16.000.
Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, kwam het totaal opgehaalde bedrag uit op €8,1 miljoen en bedroeg het gemiddelde bedrag per project €6.400. Via consumentenleningen, zoals voor een auto, opleiding of verhuizing, werd het afgelopen halfjaar €1,7 miljoen gecrowdfund met een gemiddelde van €10.000 per crowdfundingcampagne. Op Crowdfunding Day afgelopen 25 mei werd de maatschappelijke relevantie van crowdfunding nog volop uitgelicht. Minister-president Rutte zei tijdens het evenement: “Crowdfunding is nieuw en energiek. Het is georganiseerde toegankelijkheid. Meer en meer wordt crowdfunding ook een reguliere financieringsbron voor het gewone midden- en kleinbedrijf.”
De verschillende crowdfundingplatformen blijven positief over de ontwikkelingen van de crowdfundingmarkt in ons land. Sven van El, Manager bij Lendico: “Wij zien begin 2016 bevestigd dat het bedrijfsmodel van crowdlending echt werkt, ook in Nederland. De toetreding van de ‘gevestigde orde’ op onze markt is daar een teken van, maar ook de groei van het aantal verkooppartners en investeringspartijen dat met ons samenwerkt.” En Vera van Kesteren, Managing Partner bij Voordegroei stelt: “De crowdfundmarkt is zich verder aan het professionaliseren, met meer aandacht voor de investeerders en beheersing van de risico’s.”
Ondanks de positieve vooruitzichten en de groei van crowdfunding voor creatieve en maatschappelijke projecten, groeide de totale markt ten opzichte van de tweede helft van 2015 nauwelijks, constateert Douw&Koren. Dat komt volgens de onderzoekers doordat crowdfunding voor ondernemingen het afgelopen halfjaar nauwelijks groeide. “Dat de groei van crowdfunding afneemt verbaast ons niet”, zegt Simon Douw, medeoprichter van Douw&Koren. “Crowdfunding is uit de pioniersfase.”
Om te zorgen dat crowdfunding ook in de toekomst kan blijven groeien is het volgens Douw&Koren belangrijk om ook het brede MKB, en dus “niet alleen de early adopters”, te laten zien dat crowdfunding ook voor hen kan werken. “Want hoewel vrijwel iedereen inmiddels van crowdfunding heeft gehoord, is het toepassen ervan voor velen nog abracadabra. In het voorlichten van deze grote groep ligt een belangrijke uitdaging voor de crowdfunding markt, adviseurs en overheden”, zegt Douw.
Gijsbert Koren, medeoprichter van het adviesbureau, geeft aan dat het afgelopen jaar een aantal keer vraagtekens zijn gezet bij de omgang van crowdfunding platforms met de risico’s van crowdfunding. Zo is op de meeste crowdfunding platforms niet transparant inzichtelijk hoeveel van de via het platform gecrowdfunde organisaties hun crowd konden terugbetalen, en hoeveel rendement investeerders gemiddeld behaalden via het platform. Koren stelt: “Dat wekt argwaan. Transparantie is essentieel voor elke onderneming die gebruik maakt van crowdfunding. Hetzelfde geldt voor de crowdfundingplatforms waarvan zij gebruikmaken. Door transparantie kan het vertrouwen van gebruikers behouden en vergroot worden en kan crowdfunding zich blijvend onderscheiden van andere vormen van financiering.”