10 retail banken winnen Marketing Innovatie Awards

23 oktober 2013 Banken.nl

Efma*, een wereldwijde vereniging voor grote retailbanken, en adviesbureau Accenture hebben de winnaars van de ‘Distribution and Marketing Innovation Awards' bekendgemaakt. De award heeft als doel de meest innovatieve en klantgerichte projecten binnen retail banking uit te lichten. Onder de winnaars bevinden zich onder meer het Spaanse La Caixa, het Franse BNP Paribas en de Turkse Aktifbank.

De 'Distribution and Marketing Innovation Awards' werd eerder dit jaar in het leven geroepen door Efma en Accenture. Banken konden hun projecten tot 25 augustus aanmelden. Uiteindelijk hebben meer dan 150 banken uit 54 landen wereldwijd zo’n 330 case studies van klantinnovaties binnen zes categorieën opgestuurd. De selectie werd gemaakt door een onafhankelijke jury en diverse Efma leden. De prijzen zijn afgelopen week in Parijs utgereikt.

EFMA

Een overzicht van de winnaars per categorie:

Multichannel and Customer-Experience Management
Nykredit

(Denemarken) voor hun Direct Banking – een team van online adviseurs dat de belangen behartigt van hun Scandinavische klanten, die het digitale kanaal verkiezen maar wel een-op-een advies nodig hebben.

Digital and Mobile Excellence

BRE Bank (Polen) voor hun nieuwe mBank – een virtueel filiaal met een unieke, mobiele en app-achtige gebruikersinterface met geïntegreerde persoonlijke financiële tools, klantgerichte navigatie, social-media geïntegreerd aanbod en een aantal innovatie-eigenschappen die niet standaard met online banking worden geassocieerd.

Sales Effectiveness

Hana Bank (Korea) voor zijn Hana N Cyber – Een internet/mobiel product verkoopmodel dat on/offline kanalen strategisch integreert en nieuwe klanten aantrekt zonder last te hebben van de beperkingen en eisen die ontstaan door transacties via een fysieke locatie te verrichten.

Customer Analytics and Big Data

Intesa Sanpaolo (Italië) voor hun Customer Dialogue Analytics – Een nieuwe analytische aanpak met het doel om de acties ten aanzien van de algehele relatie en verkoopactiviteiten in de branches te monitoren en te bevorderen.

Distribution and Marketing Innovation Awards

Physical Distribution:

- Aktifbank (Turkije) voor hun Aktif Nokta Project – een veelzijdig distributiekanaal waar klanten bankzaken kunnen afhandelen en tegelijkertijd gebruik kunnen maken van niet-financiële retaildiensten.

- Allied Irish Bank (Ierland) voor hun “The Lab” initiatief – een technologie-gedreven digitale bankwinkel die alle toonaangevende technologieën samenbrengt onder een hub, waar nieuwe digitale bankervaringen aan klanten worden getoond, en waar zij deze kunnen testen.

Responsible Business:

- BNP Paribas (Frankrijk) voor hun ‘financially fragile loan holder prevention program’ – dat anticipeert op budgetproblemen van kredietnemers voordat de financiële situatie te ernstig wordt. Het programma biedt hiervoor advies en effectieve oplossingen.

- Maybank Berhad (Maleisië) voor hun CashVille Kidz – een national financieel onderwijsprogramma dat kinderen op jonge leeftijd leert om goed met geld om te gaan en de jongere generatie stimuleert om wijzer te worden in financiële zaken.

Bovendien werden er twee extra awards uitgereikt aan:
- BRE Bank (Polen), die werd erkend als ‘The Most Disruptive Innovation’ voor het radicaal veranderen en herdefiniëren van hun manier van zakendoen.

- La Caixa (Spanje), die werd erkend als ‘The Global Innovator of the Year’ voor het omzetten van hun algehele visie ten aanzien van innovatie en het ontwikkelen van innovatieve producten, en het transformeren hun business model.

* Efma is een internationale not-for-profit organisatie die zich ten doel stelt het retail banking landschap te professionaliseren. Meer dan 3,300 retail organisaties, gespecialiseerd in financiële dienstverlening, zijn lid van Efma vanuit meer dan 130 landen.