Kleding bankiers soberder om vertrouwen te wekken

21 december 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Sinds de financiële crisis dragen bankiers minder vaak (te) dure kleding dan voor de crisis. Volgens een rondgang onder kledingadviseurs, trendwatchers en etiquettedeskundigen van detacheerder FBD Bankmensen heeft dit te maken met de noodzaak voor de sector om het vertrouwen te herstellen. ‘Duurdoenerij’ zou de terugkeer van het vertrouwen mogelijk kunnen belemmeren.

De gevolgen van de crisis zijn nog steeds merkbaar in de bankensector. Hoewel veel banken weer gezonde groei vertonen, volgen de reorganisaties in de financiële sector elkaar in rap tempo op. Maar niet alleen in de besparing op personeelskosten is de nasleep van de financiële crisis nog merkbaar, ook in kleinere zaken, zoals bijvoorbeeld de kledingkeuze van bankiers schemert deze nog door.

Bankiers kleden zich soberder dan voor de crisis

Volgens een recente rondgang van detacheerder FBD Bankmensen onder enkele experts op het gebied van kleding en voorkomen kleden bankiers zich tegenwoordig soberder dan voor de crisis. Het vertrouwen van de samenleving in de financiële sector heeft flinke schade opgelopen als gevolg van de crisis, en volgens de vooraanstaande kledingadviseurs, trendwatchers en etiquettedeskundigen die deelnamen aan de rondgang is het daarom zaak geworden voor professionals in de financiële sector om vertrouwen uit te stralen. “De terugkeer van dat vertrouwen mag niet belemmerd worden door pocherij, zoals het dragen van exorbitant dure kleding. Het is een trend die in een breder perspectief te plaatsen is: maatschappelijk gezien is bijvoorbeeld ook veel weerstand voor bonussen bij topbankiers”, stelt Michel Strikker, directeur bij FBD Bankmensen.

Volgens lifestyle-journalist en media-ondernemer Onno Aerden – een van de deelnemers aan de rondgang – gaat het om meer dan alleen het prijskaartje. “Ik kan me herinneren dat vóór het millennium bretels, bloemetjeshemden en dikke strepen op de pakken hun hoogtijdagen vierden. Vroeger werd er niet scheef gekeken naar grappige pakken. Er was toen meer vrolijkheid.”

Nelleke Mulder, expert op het gebied van eerste indrukken, sluit zich bij Aerden aan. “Betrouwbaarheid is een groot goed, zowel intern als richting klanten. Imago gaat de laatste jaren bij banken dan ook veel over betrouwbaarheid. En juist daar kan kleding een belangrijke rol in spelen, dus zijn soberdere pakken een logische keuze voor bankiers”, aldus Mulder. “Met andere woorden: geen tierlantijntjes. Soberheid is troef, tot het vertrouwen in de financiële sector is teruggekeerd”, besluit Strikker.