ING: Sinterklaascadeaus duurder voor volwassenen
Sinterklaascadeau's voor volwassen zijn een stuk duurder geworden dan een jaar geleden. Vooral de gestegen prijzen van boeken en geurtjes stuwen de Sinterklaas-inflatie voor volwassenen. Aan cadeaus voor kinderen is de Sint 1,7% meer kwijt. Dat blijkt uit de ‘Sinterklaas-inflatie’, een inflatie-index van het ING Economisch Bureau.
Boeken en geurtjes stuwen de Sinterklaas-inflatie
Voor een zak met cadeaus moet de goedheiligman dit jaar 2,6% meer betalen. De pakjes waar de Sint het meeste aan besteedt (boeken, geurtjes en speelgoed) stegen allemaal in prijs. DVD's zijn het meest in prijs gestegen. Een zak met enkel ‘grotemensencadeaus’ is 3,3% duurder dan een jaar geleden. Vooral boeken en geurtjes stuwen de Sinterklaas-inflatie voor volwassenen. Boeken zijn 5,4% duurder dan een jaar geleden. Luchtjes en andere schoonheidproducten stegen 3,6% in prijs. Een zak met enkel kindercadeaus is 1,7% duurder dan vorig jaar.
Lagere prijzen voor zoetigheid en sierraden
Het forse verschil tussen de Sinterklaas-inflatie voor volwassenen en kinderen komt onder meer doordat de prijzen van zoetigheid zich gunstig ontwikkelden. Chocolade is even duur als een jaar geleden en snoep is zelfs iets goedkoper (-0,4%).
Eigenlijk is er naast zoetigheid maar één echte meevaller: sieraden werden 1,2% goedkoper het afgelopen jaar, mede doordat de goudprijs heel fors daalde. Dat drukte de inflatie van de Sint met 0,2%.
Sinterklaas-inflatie
De Sinterklaas-inflatie is samengesteld op basis van de prijsontwikkeling van cadeaus die veel op verlanglijstjes prijken. Daarvoor heeft het ING Economisch Bureau de meest recente inflatiecijfers (oktober) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruikt. In onze berekening zitten net als vorig jaar de volgende cadeaus in de zak van Sint: voor de kinderen is er snoep, speelgoed en chocola; volwassenen krijgen dvd's, boeken, geurtjes en sieraden.