AFM: Kwaliteit beleggingsdienstverlening moet beter

04 maart 2014 Banken.nl

De kwaliteit van vermogensbeheer en advies van het merendeel van de banken en beleggingsondernemingen kan en moet beter. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in 2013 heeft uitgevoerd naar de kwaliteit van beleggingsdienstverlening. Enkele banken scoren wel een voldoende tot goed. In een reactie laat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) weten dat banken de afgelopen jaren al flinke stappen hebben gezet om de kwaliteit van de beleggingsdienstverlening te vergroten. Banken zullen waar nodig stappen zetten om de dienstverlening verder te verbeteren, aldus de NVB.

Onderzoek AFM

Het onderzoek richtte zich op banken en beleggingsondernemingen die vermogensbeheer of beleggingsadvies aanbieden aan vermogende beleggers. De AFM heeft van dertien ondernemingen in 142 dossiers de cliëntinventarisatie, de passendheid van de beleggingsportefeuille en het beleggingsbeleid beoordeeld.

Kwaliteit beleggingsdienstverlening moet beter

Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de beleggingsdienstverlening bij enkele ondernemingen voldoende tot goed is. Tegelijkertijd blijkt dat het merendeel van de ondernemingen de kwaliteit van de dienstverlening dient te verbeteren op de volgende punten:

- Beleggingskaders ontbreken in veel gevallen
- Cliëntinventarisatie en -actualisatie verdienen meer aandacht
- Passendheid beter vaststellen en waarborgen

De kwaliteit van de beleggingsdienstverlening is vanaf dit jaar nog belangrijker geworden, nu klanten rechtstreeks gaan betalen voor advies na invoering van het provisieverbod voor beleggingsondernemingen.

NVB: Banken werken aan verdere verbetering beleggingsdienstverlening

De NVB laat weten dat het rapport waardevolle aanbevelingen bevat voor banken om hun klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Volgens de NVB zullen banken waar nodig stappen zetten om de dienstverlening verder te verbeteren, in samenwerking met de AFM.

"Banken hebben de afgelopen jaren al flinke stappen gezet om de kwaliteit van de beleggingsdienstverlening te vergroten, ook op andere aspecten dan de AFM in het onderzoek heeft betrokken. Een goed voorbeeld is het door banken in samenwerking met de AFM geïnitieerde provisieverbod dat per 1 januari van kracht is. Dit zorgt voor transparantere kostenstructuren die in het belang zijn van de klant. Ook zijn recentelijk de exameneisen voor opleidingen van medewerkers  aangescherpt. De lat wordt hiermee voor de adviseur nog hoger gelegd zodat de dienstverlening aan de klant op een hoger niveau komt te liggen. Voor een sector die draait om vertrouwen is dat van het allerhoogste belang".