75% van de kinderen heeft liever volle spaarpot dan veel spullen

28 maart 2017 Banken.nl

Drie kwart van de Nederlandse kinderen heeft liever een volle spaarpot dan veel spullen. En het zijn vooral jongens die denken dat geld gelukkig maakt. Dit zijn enkele resultaten van het onderzoek van Deloitte onder ruim 500 kinderen in de leeftijd van tien tot en met twaalf jaar. Deloitte initieerde het onderzoek in het kader van de Week van het Geld, die deze week van start ging (27 t/m 31 maart). Om kinderen bewust met geld om te leren gaan verzorgt de organisatie dit jaar voor de zesde keer het Nationaal Geldexamen, waar duizenden kinderen aan deelnemen.

Maakt geld gelukkig?

Kinderen vinden dat geld gelukkig maakt omdat ze dan alle leuke dingen kunnen doen die ze willen en ze dan alles kunnen kopen wat ze willen. In het onderzoek van Deloitte zijn het vooral jongens (66%) die vinden dat geld gelukkig maakt. Bij meisjes ligt dit percentage veel lager (49%).

Maakt geld gelukkig?

Fanatieke spaarders

Uit het onderzoek blijkt verder dat 76% van de kinderen tussen de tien en twaalf jaar zakgeld krijgt. Gemiddeld krijgen zij €13 zakgeld per maand, waarvan zij gemiddeld €9 per maand sparen. Het merendeel van de kinderen (88%) vindt het belangrijk om te sparen, omdat ze geld willen hebben voor later (51%), ze dan iets duurs kunnen kopen (41%) en leuke dingen kunnen doen (37%). Ook zegt maar liefst driekwart van de Nederlandse kinderen (75%) liever een volle spaarpot te hebben dan veel spullen. Ondanks dat kinderen weten hoe belangrijk sparen is, geeft 30%van de kinderen toe weleens geld te lenen wanneer zij iets willen kopen maar niet genoeg geld hebben.

Hoeveel zakgeld krijgen kinderen per maand

Kinderen alert op vloggers             

Niet alleen vriendjes en vriendinnetjes (50%) en reclame (42%) inspireren kinderen om producten te kopen, ook vloggers (20%) blijken een belangrijke inspiratiebron. De invloed van vloggers verschilt per leeftijd: met name twaalfjarigen laten zich beïnvloeden door vloggers (25%); elfjarigen (18%) en tienjarigen (18%) in mindere mate. Vloggers inspireren kids met name om computergames te kopen, maar ook kleding, schoenen en sieraden en gadgets zoals iPad’s en smartphones. Ondanks alle inspiratie blijft het overgrote deel van de kinderen alert; negen op de tien kinderen weet dat vloggers geld krijgen voor het promoten van producten.

Toelichting op het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van Deloitte uitgevoerd onder 521 Nederlandse kinderen van tien, elf en twaalf jaar oud. Het onderzoek is uitgevoerd door Novio Research in februari 2017 en is representatief op leeftijd en geslacht. Novio Research werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoeks- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar-richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.

Meer over Deloitte
Profielpagina
Deloitte is een partner van Banken.nl