HSBC test open banking platform onder Britse klanten
HSBC test vanaf oktober een nieuw open banking platform onder 10.000 klanten in het Verenigd Koninkrijk. Met de dienst, die naar verwachting begin volgend jaar als app zal worden gelanceerd voor alle klanten, kunnen gebruikers al hun bankrekeningen bij ruim 20 verschillende banken in één overzicht zien. Diverse tools die aan de app worden toegevoegd moeten het eenvoudiger maken voor klanten om hun geldzaken te regelen.
Open banking is een trend in de internationale financiële sector waarbij de IT-systemen van banken en andere financiële dienstverleners steeds meer open worden gesteld voor communicatie met IT-systemen van derden. Een van de belangrijkste voordelen van open banking is dat de klantervaring verbetert doordat diensten van verschillende aanbieders beter op elkaar aansluiten.
Inspelend op deze trend, heeft HSBC een test aangekondigd met een eigen open banking platform. De test, die in oktober 2017 zal starten, geeft 10.000 klanten van de bank uit het Verenigd Koninkrijk de mogelijkheid om inzicht te krijgen in al hun betaalrekeningen van 21 verschillende banken. Onder die banken bevinden zich ook grote rivalen Santander, Lloyds en Barclays.
Volgens HSBC is dit slechts de eerste in een reeks functies die onderdeel uitmaken van de bèta-testfase. “Het samengestelde overzicht van al je geld is nog maar het startpunt van alle nieuwe functies die de komende maanden aan het Beta platform worden toegevoegd”, vertelt Raman Bhatia, head of digital voor de UK & Europe bij HSBC.
De bank laat weten dat klanten binnenkort ook toegang krijgen tot de Safe Balance functionaliteit, die hen laat zien hoeveel geld zij vrij kunnen besteden tot hun volgende loonstrookje. De Spend Analysis optie die de bank heeft aangekondigd zal de uitgaven van de klant categoriseren en biedt de mogelijkheid om tags, opmerkingen en foto’s toe te voegen aan transacties. Vervolgens kan de gebruiker zijn uitgavenpatronen analyseren om zo beter geïnformeerde financiële beslissingen te kunnen maken. Ook vertelt de bank over een Digital Coach functie, die inzicht zal geven in uitgaven en tips zal geven voor beter geldmanagement, en een Saving Rules tool, waarmee klanten kunnen instellen dat iedere uitgave die zij doen naar boven wordt afgerond en het verschil op de spaarrekening wordt gestort.
“Als deze functies zijn ontwikkeld als antwoord op specifieke behoeftes van klanten en stellen ons in staat om klantgedrag te bestuderen in demo’s voordat we een geheel nieuwe app lanceren voor onze klanten”, aldus Bhatia. De uiteindelijke dienst, die naar verwachting begin volgend jaar zal worden gelanceerd, zal naast betaalrekeningen ook inzicht gaan geven in leningen, hypotheken en spaarrekeningen, aldus de head of digital. Om de prestaties van de app te monitoren heeft de HSBC multidisciplinaire digital delivery teams samengesteld, die beschikken over ontwikkelaars, ontwerpers en specialisten op het gebied van risk, compliance en marketing.