ING verbetert trading met kunstmatige intelligentie
Vorig jaar presenteerde ING de tool Katana, waarmee traders in staat werden gesteld betere beslissingen te nemen. Daar komt nu Katana Lens bij, een toepassing waarmee investeerders eenvoudig interessante opties op het gebied van trading kunnen vinden en met elkaar vergelijken, met als doel de meest optimale aankoopprijs.
Katana Lens is een co-creatie van ING en pensioenfonds PGGM. Deze web-based toepassing helpt investeerders in obligaties snellere en betere beslissingen te nemen met behulp van ‘predictive analytics’. In het kort komt dat neer op het verzamelen van actuele en historische (prijs)data, vervolgens het opsporen van patronen en uiteindelijk een voorspelling doen over het prijsverloop in de toekomst. Waar Katana zich vooral richt op de verkoop-kant binnen trading, richt Katana Lens zich op de aankoop-kant, de investeerders.
Het behoeft weinig uitleg dat deze vorm van voorkennis investeerders helpt in hun werk om de beste deal te sluiten. Natuurlijk is het geen voorkennis in de traditionele zin van het woord, het blijft een verwachting. Maar wel eentje die uitermate goed beredeneerd wordt.
Veronderstellingen
Investeerders wereldwijd kunnen kiezen uit miljoenen trading-opties. Bij het terugbrengen van het aantal keuzes maken ze vaak gebruik van veronderstellingen. Die veronderstellingen kunnen meer of minder goed onderbouwd zijn, vast staat in elk geval dat ze tijd kosten om uit te zoeken en dat het kan leiden tot gemiste kansen.
Katana Lens werkt op basis van een algoritme dat prijsdata uit het verleden minutieus doorzoekt. Op basis van honderdduizenden trades identificeert Katana Lens de meest veelbelovende combinatie van kopen en verkopen. Investeerders profiteren volgens ING van een vereenvoudigd keuzeproces, op basis van een voorspelling of een ideale keuze. “Toen we doorkregen welke invloed Katana kon hebben, besloten we om ook onze klanten aan de investment-kant te helpen betere beslissingen te nemen”, aldus Androniki Menelaou uit, data science lead bij het Wholesale Banking Advanced Analytics team van ING. Het resultaat is Katana Lens geworden.