Belg Marc Dumortier nieuwe CEO van betaalprovider PAY
De Belg Marc Dumortier is benoemd tot nieuwe CEO van payment service provider PAY. Het Nederlandse bedrijf verwerkt betalingen voor zo’n 2.500 webshops en retailers in Nederland en België, veelal middelgroot groot van aard. Dumortier is aangetrokken om PAY commercieel verder uit te bouwen en internationaal verder te laten groeien. Hij volgt Olaf Kok op, die zich als COO meer gaat richten op technologie en het productaanbod.
Online winkelen is iets wat tegenwoordig even normaal is als door een winkelstraat struinen. In het geval van online winkelen is vertrouwen een groot goed, want in tegenstelling tot iets kopen in een winkel betaal je vaak eerst en moet je daarna even wachten voor het geleverd wordt. Geen boter bij de vis dus. De winkelier is er om meerdere redenen bij gebaat dat het betaalproces zonder strubbelingen verloopt. Het lot van een winkelier ligt vanaf het moment van afrekenen in handen van een betalingsverwerker, die zorgt dat de betaling op de juiste plek komt. Liefst zo snel mogelijk. Het Nederlandse PAY is zo’n bedrijf dat op de achtergrond een belangrijke rol speelt.
Tweede PSP van Nederland
Sinds vorige week heeft PAY een nieuwe CEO, in de vorm van de Belg Marc Dumortier. Hij is aangetrokken om PAY verder te laten groeien. De ambitie is om in 2024 de tweede payment service provider (PSP) van Nederland te zijn en binnen drie jaar meer dan 20% van de Nederlandse betalingen af te handelen. Daarnaast mikt PAY op groei in de andere kernmarkt België en start van de activiteiten in Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Dumortier volgt huidig CEO Olaf Kok, die de rol van COO op zicht neemt. Dumortier: “Olaf en ik zijn complementair aan elkaar, en we focussen ons beiden op onze sterkste punten. Ik ga me nog meer richten op het optimaliseren van de business en betaalprocessen van onze klanten door middel van data-insights en benchmarking.”
Wie is Marc Dumortier eigenlijk? De Belg is al zo’n 25 jaar werkzaam in de wereld van betalingen en heeft dus een reeks aan technologische ontwikkelingen meegemaakt. In 1995 hadden slechts weinigen een vermoeden van wat er vandaag de dag allemaal mogelijk zou zijn. Dumortier heeft verschillende C-level functies gehad, vooral op het vlak van commerciële groeistrategieën en productinnovaties bij onder meer Atos, Mastercard, American Express, EMS en Global Blue.
Dynamische QR-code
Olaf Kok gaat dus naar de positie van COO. Daarin gaat hij zich meer richten op technologie en innovatie. Kok: “PAY. was de eerste die het de consument mogelijk maakte om te betalen met een QR-code via iDEAL. Ook hebben we een tool ontwikkeld met een dynamische QR-code. Dit wil zeggen dat slechts één QR-code nodig is voor verschillende betaalmomenten, waarbij de prijs steeds kan variëren. Deze code wordt gebruikt voor facturatie, incassobetalingen of boetes. Dit scheelt de incasserende partijen veel tijd. Ze hoeven de betalingen niet meer handmatig aan te passen, omdat ze aan één QR-code genoeg hebben”.
“Daarnaast hechten wij veel waarde aan onze onafhankelijkheid en vrijheid”, vervolgt Kok. Voor het grootste gedeelte van het betaalverkeer heeft PAY. “Voor een directe relatie met banken zonder tussenkomst van derden. PAY. was bijvoorbeeld een van de eerste PSP’s met een acquiring licentie voor iDeal en zorgt er hiermee voor dat transacties voor webwinkels sneller, efficiënter en goedkoper verlopen en met een hogere conversieratio”.