€220 miljoen aan crowdfunding voor duurzame projecten in Nederland
De rol van crowdfunding binnen de verduurzaming in Nederland neemt toe. In de afgelopen drie jaar zijn zo’n 2.500 duurzame projecten op deze manier gefinancierd, waarbij €220 miljoen werd opgehaald. De gemiddelde investering bedroeg €1.400. Dat en meer blijkt uit onderzoek van CrowdfundingCijfers.nl in opdracht van ASN Bank.
Met de regelmaat van een uurwerk klinkt de vraag wie al die kosten voor verduurzaming toch moet betalen. De ene vindt dat de overheid dat moet doen, de ander vindt dat het de verantwoordelijkheid van bedrijven is, weer een ander vindt dat iedereen zijn steentje moet bijdragen. Onderaan de streep is het linksom of rechtsom sowieso de maatschappij als geheel die betaalt, al ontgaat dat menigeen. Hoe dan ook, nog een manier om verduurzaming te financieren is crowdfunding.
2.500 projecten
In de afgelopen drie jaar zijn zo’n 2.500 duurzame projecten gelanceerd die gefinancierd zijn via crowdfunding. Daarbij valt te denken aan een grote verscheidenheid aan projecten. In de eerste plaats in categorieën, variërend van natuur tot energie tot materialen. Daarbinnen is minstens zoveel verscheidenheid waar te nemen, van duurzame houtvoorziening tot een imker die bijensterfte tegengaat.
Zoals hierboven weergegeven is de groei van crowdfunding voor duurzame projecten onweerlegbaar. Echter, een belangrijke nuance is dat deze groei absoluut is. Relatief zit er nagenoeg geen groei in, de toename loopt parallel met de algemene groei van crowdfunding. Het aandeel blijft schommelen rond de 35%. Er is in de jaren 2016 tot en met 2018 op die manier in totaal voor €220 miljoen aan duurzame projecten gefinancierd, verdeeld over ruim 150.000 afzonderlijke investeringen. Dat komt neer op ruim €1.400 per investering.
Energieprojecten meest populair
De bulk van de investeringen ging richting energieprojecten en het laat zich raden waaruit die bestonden. Hoofdzakelijk ging dat om de aanleg van wind- en zonne-energievoorzieningen. Over de drie genoemde jaren namen energieprojecten ruim twee derde van het totaal aantal financieringen voor hun rekening.
“Dit onderzoek laat zien dat crowdfunding een waardevolle bijdrage levert aan duurzame ondernemingen en het hen helpt om op te schalen. Voor ASN Bank is het een manier om duurzame vooruitgang te stimuleren”, stelt Arie Koornneef. Zelf ondersteunt ASN Bank,onderdeel van de Volksbank, een nieuwe crowdfunding campagne van fairtrade koffiemerk Moyee Coffee. “Door de ondersteuning van de nieuwe campagne van Moyee Coffee, met wie we in 2017 al succesvol samenwerkten, maken we duurzaamheid toegankelijk voor een groot publiek.”