ING trekt met pop-up store het land in om mensen digitaal vaardig te maken
Vanaf vandaag trekken zogeheten Digicoaches van ING het land in om mensen te helpen die moeite hebben met een digitaliserende samenleving. De bank geeft aan dat er zo’n 2,7 miljoen Nederlanders zijn die problemen ondervinden met zaken als digitaal bankieren, mobiel betalen of überhaupt.
Niet iedereen zit te wachten op digitalisering. Sommigen missen een gezicht achter een merk, sommigen vinden verandering überhaupt moeilijk en sommigen denken dat het hun tijd wel zal duren. Maar of deze mensen wel of niet willen, er is een verandering in gang gezet die niet meer terug te draaien is, hooguit dat het tempo wat afneemt. Om deze mensen in staat te stellen toch hun bankzaken zelf af te handelen start ING met een rondreizende pop-up store.
2,7 miljoen
ING stelt dat er in Nederland zo’n 2,7 miljoen mensen leven die geen of weinig digitale kennis of vaardigheden hebben. Het zal geen verrassing dat het percentage van deze groep mensen - soms ook wel ‘digibeten’ genoemd - het grootst is onder de ouderen. Bijna een derde (30%) van de ING-klanten ouder dan 66 jaar bankiert niet via internet of via mobiel. Wel verrassend is dat het percentage klanten dat niet internet- of mobiel bankiert nog steeds op een relatief hoge 11% ligt.
Deze groep klanten - en ook mensen die niet bankieren bij ING - zijn welkom in filialen van ING, maar de komende tijd ook in de pop-up store. Digicoaches bieden ondersteuning met tips, demo’s of concreet advies. Over internetbankieren, mobiel bankieren en mobiel betalen, maar ook met andere digitale vragen over bijvoorbeeld online winkelen en hoe het afrekenen in zijn werk gaat.
Digitaal wegwijs maken
“We leven in een tijd waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, ook op het gebied van bankzaken”, legt Jeroen Losekoot uit, Manager Digitaal Bankieren bij ING. “De afgelopen jaren zien wij dan ook dat steeds meer klanten digitaal zijn gaan bankieren. We merken echter ook dat er bij vooral oudere klanten drempels zijn om digitaal hun bankzaken te regelen, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn iets verkeerd te doen. Door klanten persoonlijk wegwijs te maken op het gebied van digitale vaardigheden met behulp van onze Digicoaches in de rondreizende pop-up store, willen we deze drempels wegnemen. Zodat ook deze mensen de stap durven te maken naar digitaal bankieren en kunnen ervaren hoe makkelijk en overzichtelijk het eigenlijk is.”
De pop-up store is actief van 6 december tot en met 21 december in tien Nederlandse steden. Dat zijn in chronologische volgorde Haarlem, Den Bosch, Utrecht, Den Haag, Arnhem, Groningen, Rotterdam, Emmen, Roosendaal en Muiden. Veelal staat de pop-up store in het bekendste winkelcentrum van de stad, alleen in Den Haag is het Centraal Station de plaats van handeling.