ING, Albert Heijn en Mastercard introduceren nieuwe en snelle betaalmethode
Sneller, makkelijker en veiliger afrekenen. Met dat doel hebben ING, Mastercard en Albert Heijn de afgelopen periode gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe betaalmethode, die werkt middels een digitale betaalpas. In de basis komt het neer op minder handelingen uitvoeren tijdens het uitvoeren van een betaling, zonder dat de veiligheid in het geding komt. Zakenkrant FD bracht het nieuws als eerst.
Het is niet voor het eerst dat ING en de Zaanse grootgrutter nauw samenwerken. Vorig jaar ondersteunde de oranje bank namelijk een proef met kassaloos winkelen, waarbij een veelvoud aan camera’s registreert wat voor producten bezoekers uit de schappen pakken. De betaling wordt vervolgens automatisch afgeschreven van hun bankpas, die ze bij het betreden van de winkel voor een sensor hebben gehouden.
Dit nieuwe afrekensysteem – op basis van een digitale betaalpas – is zowel in fysieke winkels als online te gebruiken. In het bijzonder richt de ontwikkeling zich op frequent terugkerende consumenten, die normaal gesproken iedere keer opnieuw gegevens moeten achterlaten, waaronder het rekeningnummer. Volgens het FD zal de snelheid niet per se heel veel hoger liggen dan bij iDEAL of Apple Pay het geval is, maar ING stelt wel dat de veiligheid toeneemt. Dat kan door gebruik te maken van ‘tokenization’.
Bij ‘tokenization’ wordt per winkel een uniek digitaal kenmerk toegekend, een zogeheten ‘token’. Wat is daarvan nu het concrete voordeel? Stel dat door een datalek bij een bepaalde winkelketen allerlei gegevens op straat liggen, dan zijn die gegevens uitsluitend te gebruiken in die winkel en nergens anders. Maar dat is niet het enige, want criminelen hebben ook de smartphone van de klant – waarin de digitale betaalpas is opgeslagen – nog nodig om iets te kunnen bestellen. En die kans wordt wel erg klein.
'Natuurlijke evolutie betaalkaart'
Het afrekensysteem is mede ontwikkeld met behulp van betalings- en technologiebedrijf Mastercard, dat al langer de mogelijkheden van ‘tokenization’ aan het verkennen is. “Het is de natuurlijke evolutie van betalen met een kaart”, citeert het FD Mark Buitenhek, die verantwoordelijk is voor het transactieverkeer bij ING. “Waar de betaalkaart aangepast is aan online afrekenen is dit een echt digitale oplossing voor internationale en online betaaltoepassingen.”
Is deze nieuwe betaalmethode alleen handig voor consumenten? Nee, ook voor bedrijven, zo stellen de ontwikkelaars. Meer gemak tijdens een afrekenproces betekent namelijk minder gezucht en dus minder uitval. Buitenhek stelt dat er 6% meer verkocht wordt als een partij met tokens werkt. “Mensen haken niet meer af in het aankoopproces en de winkelier is zeker van zijn geld. Als een bedrijf 6% meer verkoopt, mag de bank ook iets meer vragen voor het verwerken van de transactie”, legt Buitenhek de voordelen toe.