Oprichter Michael Kent vertelt over digitale overschrijfdienst Azimo

17 november 2020 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Eind september vond in Nederland de Amsterdam Fintech Week plaats. Onder de aanwezigen was ook Michael Kent, oprichter en directeur van de digitale overschrijfdienst Azimo. Azimo baat sinds een jaar ook een kantoor in Amsterdam uit. Banken.nl stelde hem enkele vragen over Azimo, de keuze om in Amsterdam een kantoor te openen en de ontwikkeling van fintech meer in het algemeen. 

Kun je uitleggen welke diensten en producten Azimo biedt en wie jullie doelgroepen zijn?

Azimo is een digitale overschrijfdienst, die het overmaken van geld naar waar ook ter wereld wereld sneller en goedkoper heeft gemaakt, eenvoudig via de smartphone. We faciliteren betalingen in meer dan 80 verschillende valuta naar meer dan 200 landen, daarmee bereiken we 5 miljard potentiële klanten. 

We bieden verschillende mogelijkheden aan om betalingen te ontvangen, zoals direct naar een bankrekening, contant ophalen bij honderdduizend verschillende locaties of betaling naar een mobile wallet. Azimo heeft wereldwijd meer dan 2 miljoen geregistreerde klanten. Onze klanten zijn vaak kleine bedrijven of particulieren die in verschillende landen werken en onze service gebruiken om te betalen voor producten en services over de grens, of het naar huis sturen van geld.

Een jaar geleden heeft Azimo een kantoor opgericht in Nederland. Met welke verwachtingen is dat gebeurd en in hoeverre zijn die verwachtingen uitgekomen? 

Amsterdam is voor ons een strategische hub, van waaruit we ons marktaandeel verder kunnen laten groeien. Nederland heeft een bloeiende fintech-sector en -ecosysteem dat de beste groeimogelijkheden voor Europese bedrijven aanbiedt buiten Londen. Amsterdam is een mooie hoofdstad en een stad die talenten van over de hele wereld aantrekt. De Nederlandsche Bank is daarnaast een belangrijke regulator die openstaat voor innovatie en nieuwe manieren van bedrijfsvoeren. Het is een zeer belangrijke plek voor onze bedrijfsvoering!

Enige tijd terug was je in Nederland voor de Amsterdam Fintech Week. Hoe heb je dit beleefd tegen de corona-achtergrond en wat is je inhoudelijk opgevallen? 

Bedrijfsvoering tijdens corona is hard en dit hebben we diepgaand besproken tijdens de Fintech Week. Iedereen probeert zich aan te passen aan het werken op afstand en het ‘nieuwe’ dagelijkse leven inclusief bijbehorende economische uitdagingen.

Ik ben erg dankbaar dat ik in een techbedrijf werk, waar werken op afstand makkelijk kan. Steeds meer van onze gebruikers kunnen 24/7 van onze diensten gebruik maken via hun smartphones, zelfs als ze thuis vastzitten. Ik ben me er vooral van bewust hoe uitdagend het is voor onze klanten en dat het daarom nu extra belangrijk is dat we ons focussen op onze missie van het naar beneden brengen van de kosten van het overmaken van geld naar over de grens.

Azimo is een samenwerking met Alipay gestart. Wat wil Azimo hiermee bewerkstelligen? 

Ons partnership met Alipay geeft onze klanten de mogelijkheid om direct geld over te maken in yuan, en direct over te maken naar een bankrekening in China die gelinkt is aan een Alipay ID. Bijna een miljard mensen gebruiken Alipay en daarom is het een hele goede optie voor het sturen van geld naar China. We kijken er naar uit om nauw samen te werken met Alipay en moederbedrijf Ant Financial op het gebied van mondiale transacties, terwijl we blijven kijken naar nieuwe manieren om onze technologie te gebruiken en implementeren zodat mensen over de hele wereld hiervan de vruchten kunnen plukken.

Ant Financial is een episch fintech-succesverhaal. Het is een imposante vernieuwer, door hun service hebben ze meer dan een miljard gebruikers geholpen met betere financiële dienstverlening en bijgedragen aan China’s status van leider op het gebied van digitale betalingen.

Met zijn technologie heeft Ant ondernemers en particulieren veel meer toegang gegeven tot leningen en verschillende opties om hun geld te verplaatsen. Het is geen eenvoudige weg geweest voor Ant en het pauzeren van hun IPO-plannen is daar een reflectie van, maar het is een hele goede partner en we kijken uit naar waar we samen naartoe kunnen werken.  

Wat betreft de nabije toekomst, welke invloed gaat Covid-19 nog hebben op de ontwikkeling van fintech in het algemeen? 

Covid-19 heeft een onwijze zwiep gegeven aan de groei van alle soorten van digitale services: van winkelen tot videocommunicatie tot bezorgen van eten en natuurlijk ook aan digitale betalingen en fintech. Fintech is van een ‘nice to have’ naar een 'must have' gegaan, waarvan miljoenen klanten en bedrijven afhankelijk zijn geworden. Kijk bijvoorbeeld naar digitale betalingen, Point of Sale-technologie of kredietverlening via achteraf betalen via partijen als Klarna of Viabill.

Digitale overschrijfdiensten zullen het goed blijven doen. De Wereldbank verwacht dat het totale volume van mondiale transacties met 7% zal dalen dit jaar, een daling die meer dan gecompenseerd wordt door de groei in digitale transacties. Als digitale nomade hebben we als Azimo bijna tot geen last gehad van corona op onze dienstverlening. We hebben een verdubbeling gezien van het aantal klanten vergeleken met voor de coronacrisis.