NPM Capital schakelt zakenbankiers in voor verkoop HAK
Bronnen uit bancaire hoek hebben onlangs laten weten dat Investeringsmaatschappij NPM Capital een koper zoekt voor HAK. Het bekende bedrijf achter de gelijknamige potten appelmoes en doperwten die in de schappen van de supermarkten te vinden zijn, staat nu zelf in de etalage. De timing voor een verkoop zou gunstig zijn voor NPM.
Spraakmakend
Bij veel Nederlanders is HAK bekend van de spraakmakende tv-reclame met Martine Bijl. HAK heeft een ijzersterk marktaandeel in Nederland. Uit het jaarverslag van 2019 blijkt dat ruim 30% van de potjes appelmoes, worteltjes of bruine bonen die in Nederland over de toonbank gaan, afkomstig is van HAK. Verder blijkt uit het verslag dat HAK in België een marktaandeel had van 15% en in Duitsland een aandeel van 2,5%.
Private equity zitten vandaag de dag op enorme hoeveelheden ‘dry powder’, waardoor bedrijven die goed draaien op veel belangstelling kunnen rekenen uit de private equity hoek. 2020 bleek voor HAK een goed jaar. Kantoren en horeca waren tijdens de lockdowns vaak gesloten waardoor de groente van HAK vaker op het thuismenu stond. Potentiële kopers zullen normaliter wel door de piek van 2020 heen proberen te kijken, want wat wel opvalt is dat - vóór het coronatijdperk - HAK eigenlijk al jarenlang niet heel hard groeide.
Een bankier, op voorwaarde van anonimiteit, zei hierover: “Een koper zal dan ook niet tien keer het brutobedrijfsresultaat willen betalen. Je moet eerder denken aan een multiple van acht.” Volgens deze bron had HAK over 2020 een bedrijfsresultaat van rond de €17 miljoen. Daarmee zou het bedrijf circa €135 miljoen moeten opbrengen.
Familiekapitaal
NPM, de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen, investeert met het familiekapitaal. Daarom ligt er geen druk op de verkoop en zit het kapitaal vaak langer in bedrijven dan bij private equity gebruikelijk is. NPM kocht HAK in 2005. In 2016 liet NPM al eens door Rabobank de mogelijkheden voor een verkoop onderzoeken. Toen werd besloten om HAK te houden. Om de verkoop nu te begeleiden heeft NPM de Amerikaanse corporate finance-boutique Houlihan Lokey ingehuurd.
NPM heeft verder onder meer belangen in de online supermarkt Picnic en pakkenmaker Suitsupply. Eind vorig jaar kocht NPM Futurewhiz, het moederbedrijf van onlineleerplatform Squla.
Lees ook: investeringsmaatschappij NPM Capital koopt 35% aandeel in fintech ohpen