Matthijs Aler: ‘Wij helpen banken beleggen mogelijk te maken voor de massa’

15 maart 2021 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Kennis over financiële producten en de processen die erachter schuilgaan is essentieel voor het bereikbaar maken van die producten voor de consument, zo stelt Matthijs Aler, CEO van Ohpen. Dat bereikbaar maken ziet hij als een bijdrage aan de samenleving. Met Jeroen Broekema van de Leaders in Finance-Podcast sprak hij hier openhartig over.

Al toen hij van de middelbare school afkwam en in Rotterdam bedrijfskunde ging studeren, wist Matthijs Aler (44) dat hij in het financiële wereldje terecht zou komen. Na de film Wall Street, naar eigen zeggen, tijdens die studietijd wel meer dan 20 keer te hebben gezien was zijn fascinatie voor beleggen alleen maar gegroeid en wilde hij niets liever dan de ‘effectenwereld’ ingaan.

Na tien jaar bij BinckBank in allerlei leidinggevende functies te hebben gewerkt is hij in 2012 begonnen bij fintech-softwarebedrijf Ohpen, dat in 2009 werd opgericht door Chris Zadeh, met wie hij samen onlangs een boek over de eerste tien jaar bij Ohpen heeft uitgebracht, getiteld: Banking in the Cloud.

Matthijs Aler

Normen en waarden

In zijn jaren bij Binck leerde Aler om veel zelfstandig te doen. Toen hij 29 was werd hij door Kalo Bagijn gevraagd om Binck op te zetten in een ander land. Hij koos voor Frankrijk, waar hij samen met zijn vrouw naartoe verhuisde. In Parijs heeft hij vervolgens een kantoor opgezet, een team gebouwd en alles wat er verder komt kijken bij het opzetten van een dergelijk groot project, wat veel werk betekende.

Dat hard werken voor hem geen probleem blijkt, heeft volgens Aler wellicht ook te maken met zijn enigszins calvinistische opvoeding waar normen en waarden hoog in het vaandel stonden: “Stel niet uit tot morgen wat je ook vandaag kunt doen, werk gaat voor het meisje, én vooral hard werken, met de rug recht en een open blik de wereld tegemoet gaan, dat zijn dingen die ik heb meegekregen waar ik nog steeds dankbaar voor ben.”

Die opvoeding blijkt ook uit het eerlijke antwoord op de vraag van Broekema welke rol geld speelt in zijn leven. “Ik zie geld als een middel dat ervoor zorgt dat je focus kan hebben, en dat je een onbezorgd leven kunt leiden, in ieder geval op het gebied van financiële zekerheid”, aldus Aler. Voor hem is geld belangrijk omdat hij zich in zijn werk vol kan richten op de zakelijke uitdagingen zonder dat er “financiële triggers” zijn die afleiden.

Persoonlijke drijfveer

Zoals genoemd vindt Aler bereikbaarheid van financiële producten voor de consument belangrijk. Hij ziet het als zijn taak om mensen hierover goed te informeren. Hij stelt onomwonden: “Als ik denk over wat ook voor mij een persoonlijke drijfveer is om iedere ochtend met een sprong uit mijn bed te gaan, dan is het dat ik er graag voor wil zorgen dat er betere financiële producten voor de consument zijn en worden gemaakt, én dat die vooral bereikbaarder zijn.”

“Zorg dat je alles weet over je product, je dienst, je sector of industrie – dan kun je al heel snel het verschil maken.”

Volgens Aler is beleggen door partijen zoals Binck en Ohpen toegankelijk geworden voor de massa en dus niet meer alleen voor de ‘lucky few’. Overdracht van kennis over fondsbeleggen, vermogensbeheer, de werking van financiële markten, naast ‘gewonere’ zaken als pensioensparen, hypotheken en consumentenkrediet, vindt hij van belang. “Door daar een bijdrage aan te leveren proberen wij bij Ohpen ervoor te zorgen dat onze klanten betere producten aan hun klanten kunnen aanbieden die ook toegankelijk zijn.”

Nieuwsgierig en leergierig

Kennis van zaken lijkt een rode draad in zijn leven. Op de vraag of hij ook tips weet voor starters in de financiële sector geeft Aler duidelijk antwoord: “Probeer nieuwsgierig en leergierig te zijn en te blijven, zorg dat je alles weet over je product, je dienst, je sector of industrie – dan kun je al heel snel het verschil maken. Ervoor zorgen dat je van een onderwerp alles weet wat erover te weten kan zijn – dát zou ik jonge mensen die beginnen met werken heel erg aanraden.”

Het boek dat Aler samen met Chris Zadeh heeft geschreven lijkt illustratief voor de genoemde eigenschappen. Het boek beschrijft de eerste tien jaar van Ohpen waarin het brengen van de bank naar de cloud centraal staat, inclusief de ontberingen die dat met zich meebracht. Door dat te delen met anderen “die ook een lastig te realiseren droom willen realiseren” willen ze bereiken dat mensen in leidende posities in de financiële sector in Europa het boek lezen als inspiratiebron.

Tot slot geeft Aler aan dat hij op de wat langere termijn voor Ohpen de transitie wil maken van een puur Nederlands softwarebedrijf naar een internationaal opererend bedrijf. Afgelopen najaar zetten Ophen een grote stap in het realiseren van deze internationale ambities, toen het zijn grotere branchegenoot Davinci overnam.

De komende tijd zal hij dan ook zijn handen vol hebben aan de integratie van de twee bedrijven. Hij heeft er zin in: “Als je klanten hebt in andere landen in de wereld voegt dat een extra niveau van complexiteit en cultuur toe die het nog leuker maken om bij Ohpen te werken.”