Ruim driekwart huiseigenaren wil graag verduurzamen
Uit de Duurzaamheidsmonitor 2021 van Woonnu blijkt dat ruim driekwart van de (toekomstige) huizenbezitters in Nederland positief staat ten opzichte van verduurzaming van de eigen woning; 77% geeft aan dat een duurzaam huis of mogelijkheden voor verduurzaming een belangrijke factor is of was in de aankoopbeslissing. Het aantal (toekomstige) huizenbezitters dat juist helemaal niets wil doen aan verduurzaming is met 4% erg klein.
In totaal vroeg Woonnu ruim 400 Nederlandse consumenten en ruim 200 hypotheekadviseurs naar hun houding en kennis rondom duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt tevens dat voor het grootste deel van de (toekomstige) huizenbezitters (71%) een lagere energierekening een belangrijke reden is om het huis te verduurzamen. Een beter milieu, meer comfort en waardevermeerdering van het huis zijn ook vaak genoemde verduurzamingsmotieven.
Volgens Woonnu-CEO Patricia Plass lijkt bij veel huizenbezitters het besef doorgedrongen dat verduurzaming veel kan opleveren. “Verduurzaming van je huis leidt – zeker in combinatie met rentekorting – tot aanzienlijk lagere woonlasten over de gehele looptijd van de hypotheek.”
“Ook is een duurzaam huis comfortabeler en leidt verduurzaming vaak tot een stijging van de woningwaarde. Ten slotte lever je als huizenbezitters óók nog eens een bijdrage aan het tegengaan van klimaatverandering. Immers: hoe meer huizenbezitters werk maken van verduurzaming, hoe beter het is voor het milieu.”
Mismatch tussen consumenten en adviseur
Volgens de onderzoekers van Woonnu ontbreekt het veel (toekomstige) huizenbezitters echter nog wel aan voldoende kennis over de financiering van concrete verduurzamingsmaatregelen, zoals zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. Driekwart van de respondenten geeft aan te willen dat duurzaamheid standaard word meegenomen in het hypotheekadviesgesprek. Bijna de helft (47%) van de ondervraagden geeft aan zelfs bereid te zijn om hiervoor extra te betalen.
Tegelijkertijd voelt 40% van de hypotheekadviseurs die een opleiding volgden over duurzaamheid en hypotheken, zich hierdoor niet of slechts beperkt gestrekt om hun klanten hierover goed te kunnen adviseren. Ook denken twee van de drie adviseurs (64%) dat duurzaamheid niet of zelfs helemaal niet belangrijk is voor de meeste klanten.
“Het lijkt erop dat consumenten duurzaamheid als thema belangrijker vinden van veel hypotheekadviseurs dénken dat ze het vinden”, stelt Plass. “Hier lijkt sprake van een mismatch. Daardoor blijven er in het hypotheekadviestraject kansen liggen om consumenten nog beter voor te lichten over mogelijke verduurzamingsmaatregelen en den financiering daarvan. Door verduurzaming standaard mee te nemen in het hypotheekadvies, met focus op de totale woonlasten op de lange termijn, wordt de drempel voor consumenten wellicht lager om daadwerkelijk te investeren in een duurzamere woning.”
Lees ook: NN Bank en Woonnu sluiten zich aan bij Europese duurzaamheidsinitiatieven