Finance professionals missen verbinding met werkgever
Maar liefst 41% van de Nederlandse finance professionals mist verbinding met de werkgever sinds ze vanuit huis werken. Dat blijkt uit de FinTech Barometer 2021, het jaarlijkse onderzoek dat Visma Onguard uitvoerde. De respondenten geven aan het gevoel te hebben het begrip en de overkoepelende betrokkenheid vanuit de organisatie te missen. Het onderzoek laat zien dat ruim driekwart (77%) van de ondervraagden minimaal 50% vanuit huis werkt.
Tevens blijkt uit het onderzoek van Visma Onguard – een fintech-bedrijf dat zich toelegt op het order-to-cash-proces – dat finance professionals vooral bezig zijn met het afwerken van lijstjes. Zo geeft 42% aan blij te zijn als aan het einde van de dag alle taken zijn afgewerkt. En dat terwijl de helft (51%) aangeeft dat het klantcontact en het creëren van de beste oplossing voor klanten het meeste energie geven. Er lijkt hier volgens de onderzoekers dan ook een mismatch te bestaan.
Tot slot komt naar voren dat de beschikbare software ook voor veel frustratie zorgt. Ruim een kwart (27%) zet ‘niet goed werkende systemen’ met stip op één als hen wordt gevraagd wat zij het vervelendst aan hun werk vinden.
Aan de basis werken
Volgens Marieke Saeij, CEO bij Visma Onguard, is het laatste wat je als organisatie wil dat de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de financiën zich niet betrokken of gehoord voelen. “Als daarnaast systemen of software niet doen wat er wordt verwacht en medewerkers gedeeltelijk of volledig vanuit huis werken, kan dat impact hebben op de resultaten. De laatste jaren is een grote verschuiving te zien op financiële afdelingen.”
“Organisaties zijn processen veel strakker gaan inrichten, waardoor er minder oog voor de finance professional is geweest. Terwijl deze medewerkers juist zo belangrijk zijn voor de gezondheid en de klanttevreden binnen de organisatie. Om het gevoel van betrokkenheid terug te krijgen, is het belangrijk om aan de basis te werken. Zo ontstaat er ruimte voor finance professionals om te excelleren in datgene waar ze goed in zijn en energie van krijgen: klantcontact en de best passende oplossing creëren om financiële problemen te voorkomen of te verhelpen.”
Lees ook: Finance professionals vrezen leegloop vanwege hoge werkdruk