Coinmerce opent eerste cryptowinkel in Nederland
Nederland is een nieuwe winkel rijker; an sich niks bijzonders, maar in dit geval gaat het om de eerste cryptowinkel van Nederland: Coinmerce – een Europees cryptocurrency handelsplatform – hoopt met de opening van zijn eerste winkel investeren in cryptovaluta toegankelijker, veiliger en begrijpelijker te maken.
Beleggen in crypto’s wint – met name onder jongeren – aan populariteit in Nederland. Uit een gezamenlijk onderzoek van Rabobank en Nibud blijkt bijvoorbeeld dat 27% van de beleggende jongvolwassenen inmiddels in crypto’s handelt. Al met al bezitten bijna één miljoen Nederlanderss (7%) een Bitcoin of een andere cryptocurrency: een percentage dat aankomend jaar naar verwachting doorgroeit naar 9%.
Desondanks blijft een groot deel van beleggend Nederland terughoudend over beleggen in crypto’s. Volgens onderzoeksbureau Markteffect stelt 45% van de Nederlanders dat ‘een gebrek aan kennis’ hen weerhoudt om in crypto’s te investeren.
Nick Smits van Oyen, oprichter van Coinmerce, vindt het dan ook hoog tijd om die kennisbarrière in de zogeheten Crypto Information Center weg te nemen. “Het aantal traditionele banken, waar je binnen kan lopen voor financiële informatie, wordt met het jaar kleiner. Terwijl persoonlijk contact vaan de basis is van het vertrouwen in een financieel product.”
“Met het openen van onze nieuwe winkel spelen we daarop in. Bij ons loop je zo naar binnen voor een vraag of een kop koffie. Wij maken iets puur digitaals nu ook iets fysieks. Onze persoonlijke aanpak en uitgebreide informatie moet crypto voor een grote groep mensen laagdrempeliger en begrijpelijker maken. Zo hopen we meer vertrouwen te creëren voor het nieuwe geld van de toekomst.”
Bijspijkeren en beleggen
De winkel – gelegen in het Stadshart Amstelveen – richt zich op cryptoleken, -experts en alles daartussenin. Bezoekers kunnen in de winkel hun cryptokennis bijspijkeren (bijvoorbeeld met behulp van informatievideo’s) om dit vervolgens in te zetten in de cryptobeleggingswereld. Mocht de winkel een succes blijken, dan is het de bedoeling dat er in de toekomst meerdere vestigingen in Europa bijkomen.