Piet Verbrugge ziet toekomst Delta Lloyd Bank België
Drie jaar na het zaaien van een nieuwe strategie kan de bank stilaan oogsten. De missie van Delta Lloyd Bank België om de beste bankier te zijn voor haar cliënten wordt realiteit. Steeds meer nieuwe cliënten vinden hun weg naar Delta Lloyd Bank België en het IFRS-resultaat was in 2013 het beste ooit. Dat neemt niet weg dat er nog heel wat uitdagingen wachten. Piet Verbrugge, CEO van Delta Lloyd Bank België, licht het resultaat toe.
Hoe kijkt u terug op 2013? Was het een goed jaar?
“2013 was een zeer goed jaar. De financiële IFRS-doelstelling werd overschreden en we behaalden het beste resultaat ooit voor de bank. €27 miljoen winst om precies te zijn. Onze operationele winst van €16 miljoen bleef wel onder onze doelstelling. Hoewel de kosten onder controle bleven, was er onvoldoende groei en blijft rentemarge halen een uitdaging. Positief is dat heel wat nieuwe cliënten de weg vonden naar onze bank.”
Hoe verklaart u dat mooie IFRS-resultaat?
“De gerealiseerde meerwaarden op de beleggingsportefeuille van de bank hebben een impact op dat resultaat. Maar onze missie zit ons na 3 jaar ook echt in de vingers. Cliënten waarderen onze professionele aanpak. Toch moeten we de lat hoog blijven leggen en elke dag opnieuw ons best doen om hun beste bankier te zijn én te blijven. Een andere factor is kostenbeheersing. Zowel onze personeels- als onze beheerskosten bleven onder controle. En tot slot is er natuurlijk ons belangrijkste menselijk kapitaal. De motivatie, inzet en instelling van onze medewerkers zijn een grote meerwaarde.”
Operationeel bleef de winst onder de doelstelling. Welke lessen trekt u daaruit?
“In 2013 konden we onvoldoende renteopbrengsten realiseren. De huidige marktrentestand speelt een rol, net als de zeer sterke concurrentie, maar onze portefeuilles groeiden ook onvoldoende. In kredieten was de productie goed, maar dat resultaat werd afgeroomd door veel vroegtijdige terugbetalingen omwille van de historisch lage rente. Wat de deposito’s betreft was er sprake van stabiliteit, maar de steeds strenger wordende liquiditeitseisen zorgden ervoor dat deze gelden op korte tijd belegd moesten worden en dus minder opbrachten. Naast groei in binnenbalansproducten moeten we ook groeien in vermogensbeheer, beleggingsfondsen en verzekeringen als we ons operationeel resultaat willen opkrikken. Dat is in 2013 gelukt, maar toch staan ook hier de inkomsten onder druk. De vergoedingen die we ontvangen als commissie voor de verkoop van bepaalde producten daalden gevoelig. Deze bedreigingen proberen we om te zetten naar opportuniteiten. Onze all-in tariefformule in vermogensbeheer is daar een mooi voorbeeld van. Ze toont aan dat we productie kunnen combineren met groei en rendement.”
Laat ons even inzoomen op de commerciële resultaten. Ook daar is sprake van een gemengd beeld
“Dat klopt. Enerzijds groeide onze doelgroep met meer dan 10.000 cliënten. Samen zijn ze goed voor meer dan €500 aangroei in onze beleggingsportefeuille. Ons commercieel team heeft prima werk geleverd. Anderzijds hebben we in 2013 meer dan 9.000 cliënten verloren. Dat is grotendeels te wijten aan de sluiting van 21 kantoren en 67 zelfstandige agentschappen de afgelopen drie jaar. Als we besluiten kantoren te sluiten, houden we natuurlijk rekening met afvloei van cliënten. Die afvloei bleek wel minder dan ingeschat. Tevens weten we dat deze negatieve impact met de tijd sterk zal verminderen.”
Voor Private Banking was 2013 dan weer wel een onverdeeld succes
“Inderdaad. Voor onze diverse Private Banking-portefeuilles was 2013 eigenlijk enkele dagen te kort. Op 8 januari 2014 werd de kaap van €1 miljard gerond. Onze aanpak slaat aan en maakt het verschil. Dankzij een goede evenwichtige samenwerking tussen private bankers, asset managers en estate planners hebben we een sterke vertrouwensrelatie opgebouwd met onze cliënten, wat zich vertaalt naar mooie groeicijfers. Ook onze transparantie via de all-in tariefformule waarover ik het al eerder had, trok veel nieuwe cliënten aan.”
2013 was ook het jaar dat Delta Lloyd Groep de verkoop van de bank aankondigde. Nieuws dat toch even deed schrikken.
“Heel even. Dat gevoel zette zich echter zeer snel om naar een positieve motivatie. De beslissing van de Groep is een strategische heroriëntatie. De appreciatie voor de Belgische tak van de bank blijft groot. Het feit dat de bank te koop staat, luidt een nieuwe fase in voor de groei van onze bank. Ze biedt ons allemaal nieuwe kansen. Ik begrijp uiteraard dat er veel vragen rijzen, maar in het belang van iedereen communiceren we pas als het verkoopproces afgerond is. Investeren in een financiële instelling doe je niet onverhoeds. Dat vraagt tijd. Maar een ding is zeker: de nieuwe aandeelhouder zal geloof hebben in de bank en zal ze verder willen ontwikkelen en zien groeien. Ondertussen is het belangrijk dat we ook zelf blijven investeren, in onze activiteit, in onze mensen, in nieuwe projecten, in een goede sfeer. En dat doen we volop. Alle neuzen staan in dezelfde richting.”
2014 brengt misschien een koper, maar wat staat er nog meer op de agenda?
“We moeten ambitieus blijven. Alles kan altijd beter. Onze doelstellingen wat betreft groei, marge en budget moeten gehaald worden. En daarom blijven we ook investeren. Om te beginnen zijn we bezig met de ontwikkeling van onze Mobile Banking en een nieuw intranet. Daarnaast wordt NInA definitief uitgerold. Met NInA bieden we onze cliënten een unieke manier aan om kwaliteitsvol beleggingsadvies te krijgen aan de hand van een grondig vraaggesprek ondersteund door een IT-tool. We gaan ook minstens twee nieuwe producten op de markt brengen. Verder worden onze kantoren vernieuwd en komt er een nieuwe kantoorapplicatie. We zetten niet alleen in op projecten, maar ook op mensen. Kwaliteit en deskundigheid moeten onze sterke punten blijven.”