Bas van Asseldonk (Quion): ‘Onze mensen maken het verschil’

24 februari 2022 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Voor de Leaders in Wonen-podcast ging Amy Reijgersberg in gesprek met de avontuurlijke, sportieve en gedreven CEO van Quion, Bas van Asseldonk.

Van Asseldonk (44) groeide op in Brabant, waar hij bedrijfseconomie studeerde aan de Universiteit van Tilburg. De master Finance & Control rondde hij af aan de Universiteit van Maastricht. Zijn professionele carrière begon hij bij Heineken, waarna hij een overstap maakte naar Rabobank-dochter De Lage Landen (DLL), waar hij gedurende achttien jaar diverse leidinggevende rollen vervulde. Sinds juni 2021 is hij CEO van de onafhankelijke third party servicer Quion.

Hij werd benaderd voor de rol tijdens het jaartje sabbatical dat hij nam na zijn vertrek bij DLL. Hij vond het een mooi moment voor iets nieuws, dus zei hij ‘ja’. “Dat is wel de rode draad in mijn leven”, vertelt Van Asseldonk, “elke keer op zoek naar nieuwe uitdagingen – uit mijn comfortzone stappen en iets nieuws ondernemen.”

Bas van Asseldonk, CEO van Quion

Het jaartje sabbatical wilde hij ook gebruiken om de wereld te bereizen en avonturen te beleven. “Ik had een heel reisplan”, herinnert hij zich. “Ik ga zeilen in de Cariben, ik ga jungletochten doen, ik ga helikopter-skiën.” Dat laatste heeft hij nog kunnen doen, maar toen brak corona uit en zag hij zichzelf voor een heel andere uitdaging gesteld. “Toen was ik in plaats van wereldreiziger thuisleraar van mijn kinderen.”

Liefde op het eerste gezicht

Zijn onverwachte leraarschap kon hij gelukkig goed combineren met zijn nieuwe functie bij Quion. “Het was liefde op het eerste gezicht”, vertelt Van Asseldonk enthousiast. “Ik ben gewoon in de Nederlandse hypotheekmarkt gesprongen. Maar waar kan je beter landen dan bij BTG (Blauwtrust Groep), het hypotheekkenniscentrum van Nederland? Samen met Quion en alle BTG-onderdelen heb ik een crash course gehad. Ik voel me inmiddels helemaal ingeburgerd in de hypothekenwereld.”

Bij Quion voelde hij zich direct thuis. “Het is een hele warme betrokken groep mensen die goudeerlijk zijn.” Ook ziet hij dat ze beschikken over echt “diepe hypotheekkennis” en heerst er een partnershipgevoel. “Dat gevoel druipt overal vanaf, ook in de interacties tussen medewerkers. Wat mij vooral is bijgebleven is de wil om het goed te doen, de ‘service excellence’.”

Investeren in technologie en mensen

Toch ziet Van Asseldonk als het gaat om de inzet van technologie en digitalisering nog voldoende verbeterpunten. Hoe belangrijk die technologie ook is geworden, hij ziet mensen nog steeds als dé randvoorwaarde om beter te worden in wat het bedrijf doet. “We blijven investeren in onze technologie, onze IT-capabilities, ons platform. En we blijven investeren in het ontwikkelen, het opleiden en het aantrekken van de beste mensen die we kunnen vinden. Want onze mensen maken het verschil.”

Wat technologie betreft denkt hij dat er nog veel kansen liggen in het verdere automatisering. “Wij geloven in het open modulaire platform. Hoe kunnen we zorgen dat we de technologie zo goed voor ons kunnen laten werken en dat we minder handmatig hoeven te doen? Ik denk dat er nog veel meer mogelijk is.”

Van Asseldonk is optimistisch over de eventuele termijn waarop veranderingen zichtbaar kunnen zijn. “Wat mij betreft zou dat morgen mogen. De realiteit is dat wij heel veel goede ideeën hebben en dat die ook allemaal uit gaan komen”, klinkt het zelfverzekerd.

Iedereen omarmen

In zijn stijl van leiderschap lijkt hij een ‘down-to-earth’ aanpak te etaleren. Daarin ziet hij zelf zijn Brabantse afkomst en opvoeding terug. “Ik heb van huis uit meegekregen dat we allemaal gewoon mensen zijn en elkaar moeten respecteren. Gedurende mijn carrière heb ik nooit verschil gemaakt tussen de receptionist en de directeur. Ik probeer altijd iedereen te omarmen.”

“Bij Quion geloven we dat iedereen een thuis verdient."

“Dat is wat mij altijd is bijgebleven en wat er bij mij van jongs af aan ingegoten is”, legt hij uit. “Voor de rest Brabantse gezelligheid en het teamgevoel, het wij-gevoel, zorgen dat mensen zich thuis voelen. Mensen hebben een behoefte aan het thuis zijn op je werk, het samen doen. Dat is iets wat voor mij heel belangrijk is.”

Als leidinggevende hoopt hij ook voorbij de muren van de eigen organisatie zijn sporen na te laten. Zo wil hij graag bijdragen aan meer samenwerking binnen de hypotheekmarkt. “Het gaat om het inspireren en motiveren van mensen, het creëren van visie en richting, en zorgen dat we als leiders eventuele obstakels wegnemen zodat mensen al hun energie kunnen gebruiken om vooruit te komen. Dát is iets wat ik als leider kan doen en waar ik elke dag mijn bed voor uit kom.”

Voor iedereen een thuis

Ten slotte hoopt de Brabander dat het in 2030 niet meer nodig zal zijn om over de “krapte op de woningmarkt” te praten of over het feit dat woningen voor “bepaalde mensen onbetaalbaar of ontoegankelijk” zijn. “Bij Quion geloven we dat iedereen een thuis verdient”, zegt hij gedecideerd. “Als we de gezamelijke energie steken in de oplossing van de wooncrisis, hoop ik dat we in 2030 in een situatie zijn waar iedereen een thuis heeft waar hij zich veilig voelt en gelukkig kan zijn.”

Luister hier de volledige aflevering.