Fincog presenteert zeven succesfactoren voor de bank van morgen

06 oktober 2022 Banken.nl

Banken verkeren in zwaar weer. Zo worstelen ze met het genereren van een duurzaam rendement op kapitaal en worden ze tegelijkertijd tegengehouden door legacysystemen. Een combinatie die ervoor zorgt dat banken de concurrentieslag lijken te verliezen van nieuwe spelers in de financiële markten. Men moet transformeren, maar zou grote moeite hebben om die vereiste transformatie zelfstandig te realiseren. Althans, dat stelt de Fintech Consulting Group (Fincog).

Om banken te assisteren in dit proces heeft het adviesbureau het expertiserapport ‘Banking For Tomorrow’ gepubliceerd. Fincog interviewde voor het onderzoek twaalf experts die hun inzichten delen over de wijze waarop banken het beste kunnen inspelen op de nieuwe realiteit. Zo delen onder meer Ali Niknam (bunq), Piet Sprengers (ASN Bank), Jan van Vonno (Tink), Leda Glyptis (10x) en Wim Mijs (EBF) hun visie.

Het rapport schetst de trends en dynamiek in de financiële sector en bespreekt hoe het bankwezen de komende jaren moet transformeren. Het belicht structurele trends - digitalisering, financiële innovatie, veranderende klantbehoeften - samen met macro-economische gebeurtenissen - COVID, inflatie, klimaatverandering - en schetst welke gevolgen deze zullen hebben voor de sector.

Perfecte storm

De Fincog-onderzoekers concluderen dat er zeven “kritische componenten” zijn voor het bouwen van de bank van de toekomst. “Veel banken komen nu al in de problemen door legacysystemen”, legt Fincog-CEO Jeroen de Bel uit. “Zij worstelen met de veranderende klantervaring en met het realiseren van een gezond financieel rendement. De huidige markttrends en -dynamiek vormen een perfecte storm, en banken moeten daar nu op inspelen. Anders lopen zij her risico te ver achterop te raken.”

Ten eerste dienen banken te transformeren naar een klantgerichte organisatie, waarbij het operationele model geleid moet worden aan de hand van ‘customer journeys’. Technologische competentie (denk bijvoorbeeld aan cloud-gebaseerd werken) en data analytics (de kracht van data wordt volgens Fincog nog niet ten volle benut) vormen het tweede en derde punt. De top van de bank dient tevens digitaal leiderschap te tonen, met een duidelijke visie die door de gehele organisatie sijpelt.

Bovenstaande aandachtpunten zorgen er vervolgens voor dat banken hun bedrijfsmodel moeten herevalueren; werkprocessen dienen te herontwerpen waardoor ze weer matchen met het nieuwe profiel van de bank.

En als men dan toch aan de tekentafel zit, dient ESG volledig verankerd te worden in de organisatie. Tot slot dienen banken zich te focussen op hun kernactiviteiten en competenties – processen die daarbuiten vallen kunnen worden uitbesteed aan derden.

Klantbehoeften

Fincog benadrukt dat de belangrijkste boodschap van het rapport is dat, te midden van alle marktontwikkelingen, de klantbehoeften de toekomst van banken zullen dicteren. Dit vereist volgens hen dat financiële dienstverleners gelijke tred dienen te houden met innovatie en veranderende operationele modellen in de huidige technologie-gedreven omgeving.

“Banken moeten zich onderscheiden door digitale mogelijkheden die connectiviteit, real-time enablement, robuustheid en schaalbaarheid bieden, met een open infrastructuur”, aldus de analisten van Fincog.

Het volledige rapport is hier te vinden.