Duurzaam leven steeds belangrijker onder Millennials en Gen-Z’ers
Gebukt onder de gestegen energiekosten en de hoge inflatie, stelt bijna driekwart (69%) van alle Nederlanders tussen de 18 en 42 dit moment duurzamer te leven dan een jaar geleden. Het resultaat: we gebruikten in 2022 maar liefst een kwart minder gas dan in 2021. Dat blijkt uit onderzoek van bunq onder Duitse, Franse en Nederlandse Millennials (28 tot 42 jarigen) en Gen-Z’ers (18 tot 27 jarigen).
De vraag rijst daarbij echter op: is dat duurzame gedrag blijvend of niet? Als het aan de ondervraagde Millennials en Gen-Z’ers ligt wel. Zo noemt maar liefst 19% van hen ‘consuminderen’ als belangrijkste duurzaamheidsdoel voor het aankomende jaar, wil 17% vaker thuiswerken en heeft 12% zich voorgenomen minder vaak te reizen.
Ondanks dat een kwart van alle Nederlandse Gen-Z’ers en Millennials in totaal minder uitgeeft aan duurzame producten of diensten, stelt twee derde van hen nog altijd bereid te zijn om meer te betalen voor een duurzame(re) variant. Dit geldt vooral voor voedsel (27%) en kleding (24%), maar ook voor energie (18%) en financiële diensten (11%).
Barrières
Een duurzaam leven is niet voor iedereen even gemakkelijk. Zo blijkt uit het onderzoek dat onvoldoende financiële middelen (49%) en kennis (24%) de belangrijkste redenen zijn om nog niet (verder) te verduurzamen.
Daarnaast stelen de ondervraagden dat ook het bedrijfsleven niet vrijuit gaat. Driekwart van hen stelt namelijk da bedrijven en organisaties zich meer zouden moeten inspannen om hun klanten duurzame(re) producten en diensten aan te bieden.
Trees for All
Bunq-CEO Ali Niknam benadrukt dat het onmogelijk is om klimaatverandering in je eentje tegen te gaan. “Daarom trekken wij samen met onze gebruikers op, en maken zij door alleen al de bunq-app te gebruiken elke dag een stukje groener.
Daarmee verwijst Niknam naar het feit dat men zijn tien miljoenste boom heeft gepland (in Kenia en Madagaskar). Met behulp van een samenwerking met Eden Reforestation Project plant de online bank daar één boom voor iedere honderd euro die uitgegeven wordt door Easy Green rekeninghouders. Om de mijlpaal extra glans te geven heeft de neobank – in samenwerking Trees for All – zijn eerste boom geplant in de omgeving van Utrecht.