Deloitte: Private banks moeten leren van startups
Gevestigde spelers in private banking moeten leren van de digitale business modellen van financiële startups. Banken die leren om digitale technologie in te zetten voor vermogensbeheer gecombineerd met excellente customer experience kunnen een grote voorsprong nemen op de concurrentie. Dat concludeert Deloitte op basis van een analyse van 50 digitale financiële startups.
Digitale startups
De afgelopen 10 jaar zijn er talloze digitale startups gelanceerd op het vlak van vermogensbeheer en investment management. Deloitte analyseerde deze startups en erkent drie gebieden waarop deze startups actief zijn:
1. Verbinden. Klanten worden geholpen om meerdere accounts te verbinden om een volledig beeld te krijgen van hun vermogen en om contact te leggen met hun peers, specialisten of andere adviseurs. Voorbeelden van digitale business modellen zijn MyProsperity, Mint, SocialPicks en Familiy Office Exchange.
2. Adviseren. Advies bieden op maat gesneden voor de persoonlijke situatie van de klant en ontsloten via een rijke customer experience met geavanceerde digitale tools voor financiële planning en portfolio management. Voorbeelden zijn Personal Capital, LearnVest, Hedgeable en Bettermen
3. Investeren. Toegang bieden tot investeringsmogelijkheden en –strategieën die voorheen alleen toegankelijk waren voor professionele investeerders en institutionele beleggers. Voorbeelden zijn Covestor, Collective2, LendingClub en Crowdfunder.
Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat deze niche spelers een groot marktaandeel zullen weghalen bij gevestigde partijen, zullen ze toch verder groeien aangezien ze een behoefte invullen die door bestaande banken niet wordt ingevuld. Bovendien bieden ze veelal een digitale customer experience die aansluit bij de verwachtingen van de digitale consument.
Digitale business modellen
Banken en vermogensbeheerders hebben de opkomst van deze digitale startups in de gaten gehouden, maar slechts enkelen hebben de stap al gezet om hun eigen digitale presence op dit gebied significant te verbeteren. Na digitalisering van betaaltransacties is dit de volgende stap om een jonger publiek aan te spreken evenals investeerders die digitaal bedreven zijn.
Digitale business modellen bieden kansen voor nieuwkomers om hun slag te slaan in de traditionele tak van vermogensbeheer. Daarnaast kunnen ook andere financiële dienstverleners zoals investeringsmaatschappijen en verzekeraars vergelijkbare technologie inzetten om meer toegevoegde waarde te bieden via hun eigen distributiekanalen.
Gevestigde spelers in vermogensbeheer die niet leren van de digitale business modellen zullen op korte termijn niet veel marktaandeel verliezen. Op de langere termijn komen ze echter op significante achterstand te staan ten opzichte van banken die leren om digitale technologie beter in zetten om de behoefte van de vermogende klant van de toekomst in te vullen.