'Turning history, into her story': ING eert de vrouw in samenwerking met Rijksmuseum
Het Rijksmuseum zit vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, al worden deze maar weinig gehoord. ING lanceert daarom de campagne 'Reframing Women: turning history into her story', om de schijnwerpers op verhalen van vrouwen uit de zeventiende eeuw uit te lichten.
Ter ere van International Women's Day en het dertigjarige bestaan van het ING-vrouwennetwerk ‘Lioness’, selecteerde ING samen met het Rijksmuseum drie schilderijen van invloedrijke Nederlandse vrouwen uit de zeventiende eeuw.
De desbetreffende schilderijen (Cornelia van Nijenroode, Kenau Hasselaer en De Regentessen) worden in het Rijksmuseum gepresenteerd met digitale omlijstingen. Hierbij zijn alleen de vrouwen op de schilderijen zichtbaar, waardoor de volledige aandacht op hun verhalen wordt gericht.
ING (hoofdsponsor van het museum) legt uit dat Cornelia van Nijenroode een goed voorbeeld vormt van een vrouw die vocht voor de financiële onafhankelijkheid van vrouwen. Hoewel ze daarmee een belangrijke stap in de emancipatie zette, is haar strijd nog steeds actueel en in volle gang: 44% van de vrouwen in Nederland is namelijk nog altijd financieel afhankelijk van een partner of de overheid.
“ING staat voor gelijke kansen, wij brengen daarom graag belangrijke thema’s onder de aandacht,” licht Yolanda van Die (Head of Brand Experience, Marketing & Communication bij ING) toe. “Vorig jaar zomer deden we dat met de campagne ‘Strijden voor gelijkheid in het vrouwenvoetbal’, en nu met deze campagne."
Mentor Me
Overigens staat de campagne met het Rijksmuseum niet op zichzelf. ING is namelijk ook partner geworden van het platform ‘Mentor Me’, waarop vijftig vrouwen in Nederland de mogelijkheid krijgen zich te laten coachen voor hun loopbaanontwikkeling.