Lange wachttijden bij banken ‘dwingt’ NBBI om eigen betaaloplossing te lanceren

29 maart 2024 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

De Nederlandse Branchevereniging voor Bewindvoerders en Inkomensbeheerders heeft Modura gelanceerd; een nieuwe betaaloplossing die bewindvoerders helpt bij het managen van de financiën van hun cliënten – van controle tot dagelijks toezicht.

In Nederland zijn er vandaag de dag 250.000 mensen onder bewind gesteld. Deze mensen zitten financieel in zwaar weer, bijvoorbeeld door het verlies van een baan of als gevolg van levensveranderende gebeurtenissen zoals een scheiding, ziekte, verslaving of mentale problemen. Het is de taak van de bewindvoerder (ook wel bekend als financieel zorgverlener) om de financiën van de mensen onder bewindvoering over te nemen, zowel aan de inkomenszijde als de uitgavenkant.  

De Nederlandse Branchevereniging voor Bewindvoerders en Inkomensbeheerders (NBBI) is de grootste branchevereniging voor financiële bewindvoerders in Nederland en telt bijna 2.200 leden die de belangen van 90.000 mensen onder bewindvoering vertegenwoordigen.

Lange wachttijden bij banken ‘dwingt’ NBBI om eigen betaaloplossing te lanceren

“Ons doel met Modura was om onze leden toegang te bieden tot een betere betaaloplossing dan voorheen beschikbaar was op de markt”, legt NBBI-medeoprichter Bas Benjamins uit.

Wat context ter verduidelijking. In het verleden, wanneer financiële bewindvoerders een nieuwe bankrekening voor hun cliënten moesten openen, kon het aanmeldingsproces bij traditionele banken soms tot wel 30 dagen duren. Vervolgens kon het nog eens 30 tot 45 dagen duren om alle relevante organisaties te informeren, en om te zorgen dat gelden naar de juiste (door een bewindvoerder beheerde) bankrekening overgemaakt konden worden.

“Dit betekende dat de totale tijd, die nodig was voor bewindvoerders om toegang te krijgen tot de gelden van hun cliënten en om hun financiën actief te kunnen beheren, maar liefst 75 dagen kon bedragen. Dat was vanuit een urgentieoogpunt voor de mensen in financiële nood veel te lang”, benadrukt Anton van den Ham (tevens medeoprichter van de NBBI).

De NBBI zag een mogelijkheid om een aantal digitale verbeteringen in het proces te introduceren. “Het traditionele proces was te tijdrovend. Er moesten te veel documenten worden ingevuld”, vervolgt Van den Ham.

Gedoe besparen

En daar kwam de Modura om de hoek kijken, een nieuwe fintech-oplossing die bewindvoerders veel gedoe bespaart en ervoor zorgt dat rekeningen - zelfs meerdere – veel sneller geopend kunnen worden.

Met behulp van Modura kunnen financiële bewindvoerders gemakkelijk rekeningen openen en binnen enkele uren een cliënt aanmelden. De techniek helpt bij het aanmaken van een beheerrekening voor de bewindvoerders, waarmee zij de inkomsten en betalingen van cliënten kunnen managen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot een leefgeldrekening, een mobiele applicatie en een Visa Debit kaart, zodat cliënten zelf hun dagelijkse uitgaven kunnen doen.

Omdat Modura is opgezet als een non-profitinstelling, wordt de hele operatie tegen lage kosten beheerd. Financiële bewindvoerders worden niet geconfronteerd met terugkerende kosten voor de oplossing, terwijl de cliënten slechts €5 per maand per rekening en een eenmalige vergoeding van €1,80 voor aanmelding en het openen van de rekeningen dienen te betalen (goedkoper dan een rekening bij de meeste banken).

Een stap richting financiële inclusie 

Voor de totstandkoming van Modura werkte de NBBI nauw samen met Orenda Finance en Visa. Het ontwikkelings- en selectieproces werd ondersteund door PaymentGenes Consultancy, dat de NBBI heeft geholpen bij het uitwerken van de businesscase voor Modura en het ontwerpen van het operationele model. Bovendien hielp het bureau bij het vinden van de juiste externe partners, het aantrekken van financiering en het bouwen van de oplossing.

Modura ging in januari van dit jaar live en is door de community goed ontvangen. “De expertise van PaymentGenes Consultancy heeft ons geholpen de complexe wereld van betalingen te navigeren en uiteindelijk hebben we een oplossing naar de markt kunnen brengen die de industrie nodig heeft om cliënten goed te bedienen”, aldus Benjamins.

“Modura neemt veel pijnpunten weg voor financiële bewindvoerders in Nederland en biedt de functionaliteiten die de branche nodig heeft”, voegt Paul Schreuders (Issuing Lead bij PaymentGenes Consultancy) tot slot toe. “De samenwerking tussen de NBBI, Orenda Finance en Visa betekent niet alleen een stap richting financiële inclusie, maar illustreert ook de kracht van samenwerking bij het aanpakken en overwinnen van sectorspecifieke uitdagingen.”