ABN AMRO’s ABetterNature sleept Partnership Verkiezing in de wacht
Een team van ABN AMRO heeft de Partnership Verkiezing 2024 gewonnen. De business case van ABetterNature richtte zich op het herstel van de biodiversiteit in Nederland en dat heeft alle drie de prijzen opgeleverd.
Bij de Partnership Awards worden deelnemers uitgedaagd om met een duurzame business case voor hun organisatie op de proppen te komen. Al met al moeten de deelnemers bewijzen dat het mogelijk is om vanuit een bedrijfsorganisatie een positieve impact te creëren met een zakelijk perspectief.
Het team van ABN AMRO ontving zowel de Audience Award als de Young Jury Award evenals de prijs voor de Beste Partnership en Business Case.
De prijswinnende case van ABN AMRO’s ABetterNature betrof een parametrisch verzekeringsmodel om gewassen te beschermen tijdens de overgang naar regeneratieve landbouwmethoden.
Zo krijgen boeren een verzekering aangeboden, waarmee zij hun gewassen kunnen beschermen tegen ziektes die zij normaliter zouden bestrijden met schadelijke pesticiden. Door de financiële risico’s te beperken en de risico’s over meerdere stakeholders te spreiden, krijgen boeren de mogelijkheid om van het huidige bedrijfsmodel over te stappen op duurzame landbouw.
Het concept zal – mede met behulp van de geldprijs van €2.500 – verder worden ontwikkeld, getest en uitgebouwd. Voor de pilot zal het team samenwerken met een externe verzekeringsmaatschappij die specifiek is gericht op de agrarische sector, een gedreven broccoli-boer en een satellietmonitoringbedrijf.