Fossielvrij NL roept Rijksmuseum op om sponsorrelatie met ING te verbreken

17 mei 2024 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Fossielvrij NL heeft aangekondigd morgen de petitie ‘Rijks zegt NEE’ te overhandigen aan het management van het Rijksmuseum. De petitie (met ruim 5.400 handtekeningen) roept op toe het beëindigen van de sponsorrelatie met ING, volgens de actiegroep de grootste financier van de fossiele industrie.

De petitie benadrukt daarnaast de noodzaak voor culturele instellingen zoals het Rijksmuseum om leiderschap te tonen en hun verantwoordelijkheid te nemen in de klimaatcrisis.

Het is het zoveelste hoofdstuk in de inmiddels beruchte vete tussen de oranjebank en Fossielvrij NL. De actiegroep beschuldigt ING ervan waarschuwingen van IPCC-wetenschappers en andere klimaatexperts in de wind te slaan. ING zou de grootste fossiel-financier onder Nederlandse banken zijn.

Fossielvrij NL roept Rijksmuseum op om sponsorrelatie met ING te verbreken

ING stelt op zijn beurt onder meer dat de huidige economie nog altijd volop olie en gas nodig heeft om te kunnen functioneren. Hoewel ook ING van mening zou zijn dat die afhankelijkheid verminderd moet worden, stelt de bank dat de capaciteit en infrastructuur voor duurzame energie er simpelweg nog niet is. Van de ene op de andere dag overstappen, zou de samenleving “volledig ontwrichten”.

Nieuw hoofdstuk

“Het Rijksmuseum toont ons de ‘schone kunsten’ uit het heden en verleden”, legt Bénédicte Ficq (advocaat en verantwoordelijk voor de overhandiging van de petitie) uit. “Gelijktijdig accepteert zij grote giften van een bank, de ING, die er alles aan doet om onze toekomst juist niet ‘schoon’ te laten zijn, om die toekomst te verpesten. De sponsor geeft de fossiele industrie onverantwoord veel financiële ruimte waardoor de klimaatcrisis alleen maar groter wordt.”

De advocaat is dan ook van mening dat iedere branche zal moeten bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen en het beteugelen van de klimaatcrisis. Voor de culturele sector ligt die verantwoordelijkheid in de keuze van sponsoring.

“De miljoenen bezoekers van musea en theaters zien immers iedere dag het logo van de sponsor in het gebouw, op hun kaartje of op hun website”, vervolgt de advocaat. “Daarmee koopt de sponsor zijn reclame en legitimeert de sponsor zichzelf via de goede naam van de gesponsorde.”

Ficq benadrukt dat het Rijksmuseum er zelf voor kiest om haar naam te verbinden aan de sponsor zoals ING. “Een bank die miljarden leent aan de fossiele reuzen, een bank die de klimaatchaos vergroot, een bank die niet gekoppeld zou moeten worden aan ons Rijksmuseum, dat staat voor ‘schone’ kunst en duurzaamheid."

Tot slot beargumenteert de Fossielvrij NL-advocaat dat de sponsorbijdrage van ING naar schatting nog geen 1% is van de totale bijdrage van het museum. De sponsoring zou volgens haar dan ook belangrijker zijn voor ING dan voor het Rijksmuseum zelf.

Reactie ING

Middels een reactie laat ING nogmaals weten de eisen van Fossielvrij NL onrealistisch te vinden. "We hebben hetzelfde doel: de strijd tegen de klimaatverandering, maar we verschillen van mening over de manier waarop we dat het beste kunnen bereiken."

"De aanpak waarbij zij met hun acties in bijvoorbeeld het Rijksmuseum hun wil proberen op te leggen vinden wij onaanvaardbaar", vervolgt de bank. "Als klimaatactivisten een probleem hebben met het financieringsbeleid van ING, moeten zij rechtstreeks contact met ons opnemen en niet met het Rijksmuseum of andere sponsorrelaties. Wij staan altijd open voor dialoog."

Daarnaast stelt ING dat het naast doelstellingen ten aanzien van duurzaamheid, ook bijdraagt aan andere maatschappelijke doelstellingen, waaronder het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor iedereen. Hiervoor werkt de bank al jarenlang samen met onder andere het Rijksmuseum, het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nationaal Opera en Ballet.

"Wij geven deze toonaangevende instellingen voor Nederland de extra noodzakelijke financiering zodat het mogelijk blijft om hun culturele activiteiten voort te zetten en in staat te zijn deze te delen met het grote publiek. Hiermee steunt ING de Nederlandse kunst en cultuursector. Wij zijn heel trots op ons langdurige partnerschap met deze instellingen."

"Wij zijn in goed contact met onze relaties en bespreken met hen ook ons duurzaamheidsbeleid. Bij vragen informeren wij hen ook over ons beleid en de stappen die we als internationaal opererende bank nemen naar een duurzame samenleving", aldus ING.