iDEAL blijft favoriete betaaloptie onder Nederlandse consument
Wanneer het gaat om het afrekenen van online aankopen, is iDEAL met afstand de populairste betaalmethode onder Nederlandse consumenten. Dat blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd.
Maar liefst twee derde van de consumenten (66%) geeft de voorkeur aan iDEAL boven alle andere betaalmethoden. Deze groep gebruik deze betaalmethode logischerwijs ook het vaakst.
Na iDEAL zijn ook PayPal en de creditcard populair onder Nederlandse consumenten. Zo rekent 47% van de ondervraagden online graag af met PayPal, 39% gebruikt graag de creditcard. Kijken naar het gebruik van de twee betaalopties, worden beiden zo goed als even vaak ingezet. Zo rekent 37% van de consumenten vaak af met PayPal en 36% met een creditcard.
Het onderzoek – ook gehouden in België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk – toont aan dat PayPal en de creditcard internationaal gezien de favorieten zijn. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk staat de creditcard met respectievelijk 73 en 71 procent bovenaan. PayPal is daar met 66 en 57 procent de tweede betaalmethode.
In Duitsland is PayPal juist weer de populairste betaalmethode (67%), de creditcard staat daar niet op de tweede maar op de derde plaats (36%). De tweede plaats wordt daar bekleed door betalen op factuur (40%).
België is hierbij tot slot “een vreemde eend in de bijt”. Daar is de lokale betaalmethode Bancontact veruit het populairst (73%). Creditcard staat daar op de tweede plaats (41%) en PayPal op de derde (39%).
Hoewel PayPal en de creditcard mondiaal populair zijn, concludeert Mollie-VP Benelux Stefanie Richheimer desondanks dat de favoriete betaalmethoden per land verschillen. “Ook dit jaar komt dat weer uit het onderzoek naar voren.”
“Uiteindelijk heeft iedere consument een andere voorkeur en kunnen we dus ook niet spreken over een one-size-fits-all oplossing”, vervolgt ze. “Het is voor webshops dan ook belangrijk om een zo breed mogelijk arsenaal aan betaalmethoden aan te bieden om zo alle consumenten een optimale betaalervaring te bieden.”