SNS: ‘Deskundig financieel advies essentieel om ongelijkheid te verkleinen’

28 januari 2025 Banken.nl

Slechts een beperkt deel van de Nederlanders maakt gebruik van professioneel financieel advies, ondanks dat 63% aangeeft hier behoefte aan te hebben. Vooral financieel kwetsbare groepen en jongeren lopen hierdoor extra risico op geldproblemen, blijkt uit onderzoek van de Volksbank en SNS.

Experts waarschuwen dat deze advieskloof de ongelijkheid tussen rijk en arm kan vergroten. Volgens Florien Cramwinckel, gedragspsycholoog bij SNS, is financieel welzijn meer dan alleen voldoende geld hebben. Het gaat ook om de kennis en vaardigheden om dit geld goed te beheren.

“Mensen met hoog financieel welzijn maken zich geen zorgen over geld en kunnen ervan genieten. Zij zijn financieel zorgeloos”, legt Cramwinckel uit. “Mensen met laag financieel welzijn maken zich daarentegen juist wel zorgen over geld. Ze hebben te weinig geld en weinig vertrouwen in hun eigen kennis en kunde, wat leidt tot stress. Zij zijn financieel kwetsbaar.”

Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders, laat zien dat bijna 6 op de 10 financieel kwetsbaren nog nooit met een financieel expert heeft gesproken. Daarentegen blijkt dat bijna 9 op de 10 Nederlanders over minimaal één onderwerp advies van hun bank zouden willen ontvangen. De voorkeur gaat daarbij uit naar een persoonlijk gesprek of telefonisch contact.

De advieskloof

Veelvoorkomende barrières zijn onzekerheid over hoe ze in contact kunnen komen met een expert (35%), twijfels of een gesprek wel voor hen bedoeld is (34%) en de kosten (31%). Ook schaamte speelt een rol; 1 op de 7 financieel kwetsbaren schaamt zich om hun financiële situatie te bespreken.

“31% van de financieel kwetsbaren heeft het idee dat ze belangrijke doelen niet kunnen bereiken door een gebrek aan kennis. Persoonlijk financieel advies zou hierbij kunnen helpen. Juist voor deze groep is dit niet goed toegankelijk, wat de kloof vergroot”, aldus Cramwinckel.

Jongeren als kwetsbare groep

Ook jongeren tussen de 18 en 24 jaar blijken vaak geen toegang te hebben tot deskundig advies. Maar liefst 70% van deze groep heeft nog nooit met een financieel expert gesproken, ondanks een grote interesse in onderwerpen zoals het kopen van een eerste woning (29%) en studieschulden (25%).

Informatie halen jongeren vaak bij familie, vrienden of via sociale media, wat niet altijd betrouwbaar is. Bovendien weet 52% van de jongeren niet hoe ze contact kunnen opnemen met hun bank voor financieel advies. Ook weten ze lang niet allemaal altijd alle antwoorden online te vinden.

“Juist bij complexe onderwerpen hebben jongeren behoefte aan persoonlijke ondersteuning van experts. De grote hoeveelheid beschikbare informatie online vraagt ook om de vaardigheden om informatie op waarde te schatten, en juist die vaardigheden zijn bij jongeren nog niet helemaal ontwikkeld”, stelt Cramwinckel.

Volgens haar staat de financiële gezondheid van jongeren “ernstig onder druk”. Ze wijst op een combinatie van te weinig geld, te veel zorgen en onvoldoende vaardigheden om financiële problemen op te lossen. “Tegelijkertijd hebben ze nauwelijks toegang tot betrouwbaar financieel advies. Dat is echt zorgelijk.”

Maatregelen tegen de advieskloof

Het onderzoek toont dat er een duidelijk gat bestaat tussen de behoefte aan financieel advies en het daadwerkelijk krijgen ervan. “Persoonlijk financieel advies van experts, zoals banken, kan mensen helpen om hun geldzaken beter te regelen en meer controle over hun financiële situatie te ervaren”, besluit Cramwinckel. “Dat beschermt mensen tegen de negatieve gevolgen van geldstress.”