Openbank versnelt haar digitale transformatie in nieuwe markten

27 mei 2025 Banken.nl

De combinatie van geavanceerde technologie en gebruikerservaring heeft de snelle internationale uitbreiding van Openbank, de 100% digitale bank van Santander Group, gestimuleerd. Sinds 2020 is Openbank aanwezig in Duitsland, Portugal en Nederland, waar de bank zich als benchmark voor spaarproducten heeft gepositioneerd, met een bankervaring die volledig online en veilig is.

In het vierde kwartaal van 2024 lanceerde de bank haar digitale platform in de Verenigde Staten met een hoogrentende spaarrekening. Dit resulteerde in de eerste maanden van haar activiteiten in meer dan 3 miljard dollar aan deposito's. Deze belangrijke mijlpaal komt boven op de recent aangekondigde alliantie tussen de bank en Verizon (het Amerikaanse telecommunicatiebedrijf) om de werving van deposito's in het land te verhogen tot miljoenen consumenten.

In de afgelopen maanden heeft Openbank haar digitale transformatie voortgezet en is de bank ook actief geworden in Mexico. Dit is een belangrijke markt voor Santander Group met een hoog groeipotentieel voor een 100% digitaal bankmodel. Tegelijkertijd heeft het haar inzet op de Duitse markt versterkt met de lancering van nieuwe producten en een lokale IBAN. Daarmee kunnen klanten makkelijker inkomsten laten storten en automatische incasso’s laten afschrijven, naast andere transacties.

Dit internationale potentieel en de innovatieve geest die het kenmerkt, heeft Openbank getransformeerd tot de grote technologische inzet van Santander Group. Sinds de herlancering in 2017 is het gegroeid tot wat het vandaag is: de grootste digitale bank van Europa qua volume aan spaardeposito's.

De wereldwijde inzet van Santander in de digitale transformatie van de financiële sector wordt weerspiegeld in wat Openbank vertegenwoordigt: een bank met zelfontwikkelde technologie die volledig in de cloud gehost wordt. Hun bankplatform, bekroond en wereldwijd erkend, wordt telkens weer verbeterd en doorontwikkeld om klanten de beste producten en diensten te bieden.

Dit succes is deels te danken aan de nieuwste ontwikkelingen en de integratie van kunstmatige intelligentie. Met het doel om efficiëntere producten en diensten te hebben, biedt de bank haar klanten bovendien de combinatie van menselijke expertise en automatisering met de dienst “Robo-Advisor”.

Dankzij deze innovatieve aanpak is Openbank door haar klanten de meest aanbevolen bank geweest in haar belangrijkste markt in 2021 en 2023.

Deze exponentiële groei heeft de bank in staat gesteld haar klantbestand in slechts vijf jaar te verdubbelen, waardoor het de grootste digitale bank van Europa is geworden qua depositovolume, dat bijna 20 miljard euro bedraagt.

Een artikel van Openbank.