Webhelp neemt de Franse betalingsspecialist FDI over

25 september 2014 Banken.nl

De grote Europese customer experience speler Webhelp Group heeft onlangs FDI overgenomen, een bedrijf dat credit- en betaaldiensten biedt. Hiermee vergroot Webhelp zijn Europese en Amerikaanse voetafdruk en zijn activiteiten op het gebied van Business Process Outsourcing (BPO). 

Webhelp Group
Webhelp Group werd in 2000 opgericht door Frédéric Jousset and Olivier Duha. Het bedrijf begon met het aanbieden van real-time online hulp voor mensen die niet zo bekend zijn met de werking van internet, maar breidde in de loop der jaren de dienstverlening uit met een call centre, telemarketing en e-mail oplossingen, waarmee het bedrijf zich richt op het realiseren van klantcontactoptimalisatie. Inmiddels telt het bedrijf 16.500 werknemers in Frankrijk, België, Roemenië, Marokko, Algerije, Engeland, Schotland, Madagaskar en Zuid-Afrika. Het hoofdkantoor van Webhelp is gevestigd in Parijs, Frankrijk. 

FDI - a Webhelp company

FDI
FDI is tevens een Frans bedrijf van origine en werd in 1984 opgericht. Het bedrijf verleent betalingsdiensten en biedt hun klanten outsourcing oplossingen ten aanzien van het beheer van klantkredieten, en richt zich vooral op de modesector. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de modesector. Onder het dienstenaanbod van FDI vallen onder meer:  debiteurenbewaking, assurantiebemiddeling voor kredietverzekeringen, automatische verwerking van facturen, de uitgifte van betalingsinstrumenten, incasso en verzilvering van vorderingen en het afhandelen van geschillen en schadeclaims. De organisatie heeft zo’n 150 werknemers in dienst en bedient zo’n 400 klanten in zowel de Europese als de Noord-Amerikaanse markt. 

Uitbreiding dienstenaanbod
Webhelp Group streeft ernaar zijn dienstenaanbod te vergroten. De aankoop van FDI past dan ook binnen deze strategie. De overname is al de derde in de reeks om dit doel te bewerkstelligen, na de overnames van het Britse callcentre HEROtsc in 2013 en SNT, voorheen marktleider in customer experience management in Nederland, begin dit jaar. Door FDI aan Webhelp toe te voegen vergroot de customer experience speler zijn internationale voetafdruk. Gert-Jan Morsink, CEO Webhelp Nederland en tevens lid Raad van Bestuur bij de Group: “Ik ben trots op de overname van FDI door de Webhelp Group. De ambitie die de Group heeft – uitgroeien tot de belangrijkste outsourcer van business processen wereldwijd – ondersteun ik volledig en sluit aan bij de Nederlandse ambitie. Voor onze bestaande en nieuwe opdrachtgevers kunnen we nu een nieuw aanvullend dienstenpakket aanbieden onder de naam  Webhelp Payment Services.”

Business Process Outsourcing
Ook de uitbreiding van zijn Business Process Outsourcing (BPO) activiteiten moet voor Webhelp als een hefboom fungeren voor het bevorderen van groei en innovatie. Met de aanwezigheid van FDI in Noord-Amerika kan dit veel opleveren voor de koper. Dominique Chatelin, CEO van FDI: “De Webhelp Group biedt een uitstekend platform voor de ontwikkeling van innovatieve zakelijke betalingsdiensten. De kracht van Webhelp in combinatie met de expertise van FDI brengt ons in een unieke positie om ondersteuning te bieden aan bedrijven die willen uitbreiden naar internationale markten. Ons streven is om ons via deze nieuwe bedrijfscombinatie in nieuwe regio’s en markten te vestigen.”