Flytoget brengt reizen en betalen in zelfde versnelling met Vayapay
Bij snelle treinen hoort ook een snelle dienstverlening – óók op het gebied van betalen. Dat moeten Flytoget en Vayapay ook gedacht hebben. De Noorse spoorwegmaatschappij heeft met behulp van Vayapay’s Smart Payment Platform zijn verkoopkanalen sneller en efficiënter ingericht.
De hogesnelheidstreinen van Flytoget verbinden de luchthaven met het centrum van Oslo. De 23 treinen vervoeren jaarlijks meer dan 5,3 miljoen passagiers.
Reizigers kunnen met de omnichannel betaaloplossing eenvoudig tussen verkoopkanalen schakelen. Of ze nu online, in apps, of bij toegangspoortjes of kaartlezers contactloos betalen met pinpas, smartphone of smartwatch – de betaling wordt snel en probleemloos herkend via alle kanalen en op alle apparaten.
Het project is gedeeltelijk gefinancierd door de Noorse overheid als onderzoeksinitiatief en realiseert een visie die acht jaar in ontwikkeling is geweest.
“Wij werken al meer dan tien jaar naar deze oplossing toe”, legt Heidi Hansen (Head of Distribution and Innovation bij Flytoget) uit. “Veel mensen belden onze klantenservice omdat het systeem hen niet herkende wanneer ze hun kaart in de app hadden geregistreerd maar vervolgens met hun horloge bij de toegangspoortjes wilden inchecken.”
“We zagen dat het noodzakelijk was om dit probleem op te lossen”, vervolgt ze. “Zodat klanten moeiteloos tussen alle kanalen kunnen schakelen en hun gegevens maar één keer hoeven in te vullen. We zochten partners die deze oplossing wilden realiseren, en die vonden we in Vayapay en Elavon.”
Klantgerichte reiservaring
Vayapay, onderdeel van XPP, is het omnichannel betaalplatform voor stedelijke mobiliteit. Het platform maakt het mogelijk om aankopen bij Flytoget te koppelen aan de onderliggende betaalaccount van een klant.
Zo kunnen klanten van Flytoget hun betaalbewijzen ophalen, aanbiedingen bekijken en hun rechten inzien via elk kanaal en hoeven ze niet langer te navigeren tussen meerdere servicepagina’s. De dienst ondersteunt ook anoniem reizen voor reizigers die daarvoor kiezen, wat verder bijdraagt aan een klantgerichte en naadloze reiservaring.
“Wij hebben een betaalplatform gebouwd dat verder gaat dan wat de meeste betaalproviders voor openbaar vervoer aanbieden”, vult Wido Beekman (Chief Commercial Officer bij Vayapay) zijn collega aan. “Het platform registreert niet alleen de transactie, maar ook de bron van de betaling.”
“Die informatie kunnen we delen met vervoerders om hun klantrelaties te versterken en een frictieloze passagierservaring te creëren, en dat alles binnen de kaders van volledige PCI-compliance.”
Elavon
Beekman benadrukt daarbij dat de samenwerking met Elavon het proces mogelijk maakte. De expertise van Elavon was cruciaal, het bedrijf behaalde namelijk een van de snelste Level 3 EMV-certificeringen, afgerond in slechts drie weken.
“Vroegtijdige betrokkenheid was de sleutel”, voegt Cillian Maher (Head of Emerging Verticals bij Elavon) tot slot toe. “We werkten samen vanaf de innovatiefase - in plaats van achteraf te bouwen op bestaande ideeën. Daardoor waren we in staat om tot een complete omnichanneloplossing voor het openbaar vervoer te komen.”
