ABN AMRO richt zich met neobank BUUT op financiële gezondheid jongeren
Om de groeiende zorgen over de financiële gezondheid van jongeren het hoofd te bieden, lanceert ABN AMRO de neobank BUUT. De door de makers van Tikkie ontwikkelde app moet tieners én hun ouders via een intuïtief systeem van ‘potjes’ meer grip op geldzaken geven. De bank hoopt zo het gesprek over financiën op gang te brengen en de financiële geletterdheid van de nieuwe generatie te vergroten.
De lancering komt op een moment dat steeds meer jongeren als financieel kwetsbaar worden bestempeld. Tegelijkertijd geeft één op de vijf ouders aan niet goed te weten hoe ze hun kinderen moeten leren omgaan met geld. BUUT speelt in op de digitale leefwereld van tieners, die volgens de bank complex en vol verleidingen is.
“Nieuwe generaties groeien op in een digitale tijd waarin geld overal voorbij komt: in online games, via finfluencers, cryptohypes, webshops op social media en de belofte van snel rijk worden”, stelt Sanne van Kuijk, Head of Growth bij BUUT. "Verleiding en verwarring liggen steeds op de loer. BUUT helpt jongeren grip te krijgen op hun geld én de wereld eromheen.”
‘Op is ook echt op’
De kern van de app wordt gevormd door zogenoemde betaal- en spaarpotjes. Jongeren kunnen hun geld verdelen over verschillende potjes, zoals voor kleedgeld of snacks. Betalingen met de BUUT-pas worden direct van een specifiek potje afgeschreven.
Zodra een potje leeg is, kan er geen geld meer uit worden opgenomen, waardoor budgetteren direct tastbaar wordt. “Dankzij de potjes zie je direct wat je nog hebt en leer je dat ‘op’ ook echt ‘op’ is”, voegt Van Kuijk toe. “Dat is een waardevolle les voor jongeren én een geruststelling voor ouders.”
BUUT functioneert als een volwaardige bank, inclusief een eigen IBAN, betaalpas en de Nederlandse Depositogarantie. De app combineert het platform van ABN AMRO met de uitstraling van Tikkie.
“De kloof tussen traditioneel bankieren en de verwachtingen van jongeren is groot, maar niet onoverbrugbaar”, legt Annerie Vreugdenhil (Chief Commercial Officer bij ABN AMRO) uit. “BUUT geeft kinderen en ouders de tools om te leren over geld in een look-and-feel die vertrouwd is en doet denken aan social media.”
Om de lancering kracht bij te zetten, start ABN AMRO direct een grootschalige marketingcampagne, inclusief tv-reclames die binnenkort te zien zullen zijn. Nieuwe gebruikers ontvangen een starttegoed van €25 om hun eerste potje te vullen.
