Banken in 2025: Regelgeving en technologie domineren de agenda
Voor de bankensector staan in 2025 twee thema’s centraal die zowel als grootste uitdaging en als belangrijkste kans worden gezien. Uit een jaarlijkse enquête van Thomson Reuters onder banken en accountants blijkt dat het voldoen aan de steeds bredere regelgeving en het adopteren van nieuwe technologieën de agenda domineren. Voor maar liefst 61% van de deelnemers zijn dit dé speerpunten.
Opvallend is hoe andere veelbesproken thema’s lager op de prioriteitenlijst staan. Zo wordt de concurrentie van niet-banken en fintechs door slechts 4% als urgent beschouwd. Ook de focus op ESG en duurzaamheid scoort met 18% relatief laag.
Dit beeld kent sterke regionale verschillen: waar in Noord-Amerika de aandacht voor ESG sterk afneemt, geeft in de Azië-pacific regio de helft van de banken aan dit juist als een prioriteit te zien, een toename ten opzichte van vorig jaar.
Verhogen efficiency is key
De belangrijkste doelstelling die uit het onderzoek naar voren komt, is het verhogen van de efficiëntie. Voor een overweldigende meerderheid van 82% van de respondenten heeft het verbeteren van workflows of het doorvoeren van automatisering de allerhoogste prioriteit. Dit doel wordt aanzienlijk vaker genoemd dan bijvoorbeeld het aantrekken en behouden van toptalent, wat voor 55% een prioriteit is.
Deze focus op efficiëntie vertaalt zich direct naar de investeringsplannen in automatisering en API-technologie. De voornaamste reden om hierin te investeren is het verbeteren van de operationele efficiëntie (79%), direct gevolgd door het verlagen van operationele kosten (68%) en het versterken van de beveiliging (64%). De investeringsbereidheid is concreet: meer dan de helft (56%) is van plan binnen vijf jaar te investeren, en 20% wil dit zelfs dit jaar nog doen.
Digitale inhaalslag nodig
Ondanks de sterke focus op technologische vooruitgang, laat het onderzoek zien dat cruciale processen zoals auditbevestigingen vaak nog opvallend traditioneel worden uitgevoerd. Bijna de helft van de tijd (48%) wordt besteed aan bevestigingen per e-mail, wat wordt gezien als het meest tijdrovende en minst veilige kanaal.
Bovendien is het zorgwekkend dat 11% van de tijd nog steeds wordt besteed aan communicatie per post, een methode die zeer gevoelig is voor fraude. Slechts 34% van de tijd wordt besteed aan een efficiënt en veiliger digitaal platform zoals Confirmation.
Gebruikers van dergelijke digitale oplossingen noemen tijdsbesparing (33%) en fraudepreventie (16%) als de voornaamste voordelen. De boodschap is helder: digitale auditbevestiging is niet alleen efficiënter, maar ook veiliger en wordt steeds meer de norm.
Online informatie cruciaal
Het onderzoek toont aan dat online bronnen essentieel zijn voor professionals om op de hoogte te blijven. Driekwart van hen gebruikt blogs, sociale media, nieuwsbrieven en websites. Hoewel fysieke congressen door slechts een derde worden bezocht, blijven brancheverenigingen (58%) en netwerken (53%) de belangrijke kanalen, wat laat zien dat persoonlijk contact nog altijd van grote waarde is..
De belangrijkste conclusie van het onderzoek van Thomson Reuters is dan ook dat banken in een steeds meer gereguleerde en competitieve omgeving niet anders kunnen dan automatisering en digitale oplossingen omarmen. Alleen zo kunnen ze efficiënter, productiever en veiliger opereren in de toekomst.
