Vooruitgang die je voelt: samen bouwen aan een toegankelijk Nederland

Vooruitgang die je voelt: samen bouwen aan een toegankelijk Nederland

13 oktober 2025 Banken.nl
Vooruitgang die je voelt: samen bouwen aan een toegankelijk Nederland

Als je aan Mastercard denkt, denk je waarschijnlijk aan de technologie die je betaling verwerkt: snel, veilig en meestal volledig onzichtbaar. En dat is precies zoals het hoort. Tegelijkertijd geloven wij dat onze rol verder gaat. We willen die iets onzichtbare, maar cruciale aanwezigheid in het dagelijks leven van alle Nederlanders ook gebruiken om een positieve impact te maken en onze verantwoordelijkheid te nemen om dat leven, voor iedereen, elke dag een beetje beter te maken. Naast onze betalingsexpertise én juist ook vanuit onze betalingsexpertise.

Van onzichtbare techniek naar tastbare vooruitgang

Bij Mastercard werken we allemaal aan innovatieve betaaltechnologie en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het mooiste is als die twee samenkomen in onze  projecten. Zo hebben we een jaar geleden de Mastercard Touch Card in Nederland gelanceerd.

Ontwikkeld in samenwerking met blinden en slechtzienden, lost de kaart een alledaags probleem op. Een simpele, voelbare inkeping, de “notch”, zorgt ervoor dat je op de tast direct weet welke pas je vasthoudt. Een kleine, ja tástbare,  innovatie, die een wereld van verschil maakt in zelfstandigheid en zekerheid. Ik ben dan ook ontzettend trots dat na ING nu ook een reeks andere grote partners, waaronder ABN AMRO, ICS, Nationale-Nederlanden,  OVPay en Rabobank omarmen.

Podcastlancering ‘Op Gevoel’

Een product is een oplossing, maar de inspiratie erachter is een verhaal dat verteld moet worden. Om de vindingrijkheid en veerkracht van mensen met een visuele beperking een podium te geven, lanceerden we op 9 oktober de podcast ‘Op Gevoel’.

Deze podcast biedt een platform aan de verhalen van een groep Nederlanders met visuele beperkingen, en daarom is de podcast niet over hen gemaakt, maar met hen. Onder leiding van host Malou Petter delen zes inspirerende Nederlanders hun verhaal. Het unieke is dat we inclusiviteit in het hele proces hebben doorgevoerd: van de fotografie en muziek tot de 8D-audio editing, alles is in co-creatie met visueel beperkte professionals gedaan.

Zelfs onze reclame-uiting wordt een zintuiglijke ervaring. Voor ons is dit de logische doorvertaling van onze missie. Het laat zien dat als je echt wilt innoveren voor het dagelijks leven, je moet beginnen met luisteren.

De nieuwe standaard

De Touch Card en de ‘Op Gevoel’ podcast laten precies zien wat we bij Mastercard dagelijks doen: als wereldwijd netwerk, met wortels in de Nederlandse markt, verder bouwen aan de toekomst. Dit soort projecten maken onze onzichtbare techniek zichtbaar, onze maatschappelijke betrokkenheid tastbaar en bewijzen dat echte innovatie draait om het begrijpen van mensen.

Inclusief onze kleinere gebruikersgroepen, in dit geval Nederlanders met beperkt of geen zicht, of zoals vorig jaar mensen die een andere naam op hun pas willen dan hun geboorteakte aangeeft. Dat is de kracht van onze decennialange samenwerking met Nederlandse banken, ondernemers en fintechs.

Luister hier naar de verhalen van ‘Op Gevoel’. Ik hoop dat het, net als bij ons, je inspireert om te kijken hoe we allemaal -productontwikkelaar, marketeer, klantenservice of gewone Nederlander- met luisteren en kleine aanpassingen een wereld creëren die voor iedereen vanzelfsprekend is.

Meer over Mastercard
Profielpagina
Mastercard is een partner van Banken.nl