RBS: Elektronische betaalmarkt 9 procent gegroeid
De hoeveelheid wereldwijde elektronische betalingen is vorig jaar met 9,4% toegenomen naar in totaal 366 miljard transacties. Dit is vooral toe te schrijven aan de sterk groeiende markten in ontwikkelingslanden en aan een groter gebruik van creditcards (+9,9%) en betaalpassen (+13,4%). Dit blijkt uit het World Payments Report 2014, opgesteld door Royal Bank of Scotland (RBS) in samenwerking met ICT dienstverlener Capgemini.
Groei
De markt voor elektronische betalingen was de afgelopen jaren sterk in beweging. Vijf jaar geleden werden er nog zo’n 270 miljard elektronische betalingen verricht. Vanaf 2009 totaan vorig jaar groeide dit aantal flink naar in totaal 366 miljard transacties, wat neerkomt op een CAGR van meer dan 7%. Daarbij namen Noord Amerika en Europa gezamenlijk zo’n 60% van de gehele markt voor hun rekening.
Ontwikkelingslanden
Vooral ontwikkelingslanden droegen significant bij aan de groei – meer dan de helft van de globale groei in elektronische betalingen kwam van ontwikkelingslanden. Zo groeiden de markten in Centraal Europa, het Midden-Oosten en Afrika (CEMEA) bijvoorbeeld met een CAGR van >25% in de periode tussen 2008 en 2012, terwijl Latijns Amerika een CAGR van bijna 20% realiseerde. Een groot verschil in groei in vergelijking met de groei in Europa (CAGR = 4.3%) en Noord-Amerika (CAGR = 3.6%). De onderzoekers typeren China als de grootste marktdisruptor voor de toekomst. “Let vooral op China, want als de groei de komende jaren doorzet dan kan het binnen vijf jaar de grootste markt worden voor elektronische betalingen”, zegt William Higgins, Managing Director of Payments bij RBS.
De meeste elektronische betalingen worden volgens het rapport gedaan in Finland – daar worden zo’n 448 elektronische betalingen per persoon per jaar gedaan. Daarna volgen de Verenigde Staten en Nederland. Paul Koetsier, Managing Consultant Payments bij Capgemini: “Het lijkt erop dat een campagne zoals ‘klein bedrag, pinnen mag’ dus zijn vruchten afwerpt.”
Kansen en uitdagingen
RBS en Capgemini stellen tenslotte dat er veel kansen voor het oprapen liggen binnen de markt voor betalingen, hoewel dit ook zorgt voor diverse lastige uitdagingen. Zo noemen zij bijvoorbeeld het voldoen aan de hoge eisen van klanten, het managen van de integratie van e-betalingen en m-betalingen en de forse concurrentie en complexe wet- en regelgeving.