Douw en Koren: NL crowdfundingmarkt weer verdubbeld
De Nederlandse crowdfundingmarkt is het afgelopen jaar wederom verdubbeld. Een bedrag van €63 miljoen – tegenover €32 miljoen in 2013 – werd er het afgelopen jaar opgehaald voor de financiering van diverse bedrijfs- en maatschappelijke projecten. Dat blijkt uit data van Douw en Koren, een crowdfunding adviesbureau uit Amsterdam dat de ontwikkelingen op de crowdfundingmarkt nauw in de gaten houdt. Voor de toekomst verwacht het bureau onder meer een verdere groei van crowdfunding en van zogenaamde ‘stapelfinanciering’.
Het is een term die zich in het financieringslandschap inmiddels heeft verankerd: crowdfunding, een alternatieve wijze om geld te verkrijgen voor een initiatief. Het vormt de collectieve inspanning van individuen die met hun netwerk krachten bundelen, meestal via het internet, om gezamenlijk initiatieven te financieren.
Er zijn diverse vormen van crowdfunding, bijvoorbeeld in een vorm van donatie of sponsoring maar ook in de vorm van een krediet of participatie in het initiatief. Crowdfunding is met name een reactie op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Als gevolg de strengere kapitaaleise houden banken – de traditionele verstrekkers van krediet – hun hand steeds vaker op de knip. Als gevolg van deze ontwikkelingen schoten nieuwe financierings-mogelijkheden als paddenstoelen uit de grond, waarvan kredietunies, near banking en crowdfunding inmiddels enkele zeer populaire vormen zijn geworden. Daarbij is crowdfunding misschien wel de meest bekende, met grote platformen in Nederland als: Seeds, CrowdAboutNow, en Geldvoorelkaar.
Crowdfundingmarkt weer verdubbeld
De afgelopen jaren is crowdfunding in Nederland steeds populairder geworden, getuige de forse stijging van het totaal opgehaalde financieringsbedrag in ons land. Douw en Koren, een adviesbureau gespecialiseerd in crowdfunding, liet in 2013 al zien dat de markt ten opzichte van het jaar ervoor meer dan verdubbeld was – van €14 miljoen naar €32 miljoen. In juli vorig jaar – op dat moment stond de teller op €23 miljoen – luidde de prognose van het bureau dat de markt in 2014 waarschijnlijk weer zou gaan verdubbelen. Een terechte prognose want in 2014 groeide de markt naar zo’n €63 miljoen, opnieuw (nagenoeg) een verdubbeling dan het jaar ervoor.
2000+ projecten
Voor de in totaal 2027 projecten die in 2014 door crowdfunding werden gefinancierd, werd er per project gemiddeld ca. €31.000 aangetrokken – een stijging van 24% ten opzichte van vorig jaar – , blijkt uit de cijfers van Douw en Koren. Een onderneming haalde gemiddeld €85.000 (+3,7%) op, een creatief project kon rekenen op €7.200 (+16.1%) en de inschakeling van crowdfunding leverde een non-profit project gemiddeld €9.700 (+106%) op.
Volgens Douw en Koren is crowdfunding in Nederland inmiddels goed ingeburgerd. Gijsbert Koren, medeoprichter van Douw en Koren, stelt dat crowdfunding door veel bedrijven meer en meer als marketingtool wordt ingezet om bijvoorbeeld meer ruchtbaarheid te creëren en te zorgen voor meer draagvlak.
Positieve geluiden
Ook toezichthouder AFM juicht de ontwikkelingen op het gebied van crowdfunding toe en erkent de toenemende populariteit in de markt: “Crowdfunding voorziet in een maatschappelijke behoefte", stelde de AFM in een recent onderzoeksrapport. Tenslotte ziet ook de politiek de groeiende crowdfundingmarkt als een positieve ontwikkeling. Zo gaf de Minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem onlangs aan: "Samen met de AFM zie ik crowdfunding als een waardevolle toevoeging aan het instrumentarium voor de financiering van onder meer het midden- en kleinbedrijf (mkb). De relatief laagdrempelige toegang maakt dat ondernemers via crowdfunding investeerders kunnen bereiken die bij meer traditionele financieringsvormen minder eenvoudig bereikt kunnen worden.”