iDeal betalingen steeds meer via smartphone

03 april 2015 Banken.nl

Nederlandse consumenten gebruiken steeds vaker hun smartphone om betalingen met iDeal te doen. Dat blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar betaalmethoden in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org.

iDeal en traditionele devices dominant

In 2014 werden 127,4 miljoen online aankopen gedaan. 69 miljoen werden betaald met iDeal. Met een marktaandeel van 54% is iDeal verreweg de meest gebruikte online betaalmethode. Het onderzoek laat zien dat drie van de vier online aankopen werd gedaan via de traditionele devices, zoals desktop en laptop. Toch wordt al 18% van de online aankopen gedaan via een mobiel device. Dat komt neer op 23 miljoen aankopen op de online betaalmarkt.

Ideal - Mobiele transacties

Op mobiel verschuiving van creditcard naar iDeal

Het meest gebruikte betaalmiddel via mobiele apparaten is iDeal, dat in de eerste helft van 2014 voor 25% van alle mobiele betalingen werd gebruikt. Het percentage mobiele aankopen, via de smartphone met iDeal  steeg in de tweede helft van 2014 naar 31%. Hiermee is iDeal in de tweede helft van 2014 het meest gebruikte betaalmiddel bij aankopen via de smartphone. In de eerste helft van 2014 werden de meeste aankopen op een smartphone nog met een creditcard afgerekend. “Het is goed te zien dat online aankopen op de smartphone steeds vaker met iDeal worden afgerekend. Wij verwachten dat dit in 2015 verder toe zal nemen. Onderzoek laat zien dat de meeste mensen hun online aankopen bij voorkeur met iDeal afrekenen en met iDeal mobiel is dit ook op de smartphone heel gemakkelijk”, zegt Piet Mallekoote, algemeen directeur van iDeal.

Online kopen voornamelijk vanuit huis

Het merendeel van de online aankopen via mobiele devices vindt thuis plaats. Zo blijkt dat tablet-gebruikers in 96% van de gevallen de aankoop thuis verricht, terwijl dit voor 76% van de online aankopen via smartphone geldt.

Aankoopbedrag mobiele betalingen laag

Ondanks het feit dat steeds meer online betalingen via smartphone of tablet worden gedaan, is het gemiddelde aankoopbedrag relatief laag. Dit lage aankoopbedrag via de mobiele devices is deels te verklaren vanuit de segmenten waarin de aankopen plaatsvinden. Smartphones en tablets worden veel gebruikt bij aankopen in de categorie media & entertainment. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van dvd’s, cd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streaming abonnementen en apps.  

Mobiele betaalmarkt wordt volwassen

Uit het onderzoek bleek ook dat de aantal aankopen en de gemiddelde aankoopprijs via smartphones en tablets aan het stijgen is. “De opmars van betalingen via de smartphones past goed in het volwassen worden van het online betaallandschap. In dit landschap wordt het steeds minder relevant hoe en waar consumenten willen betalen en mobiele betaaloplossingen dragen duidelijk bij aan de realisatie van omnichannel. Belangrijk daarbij is dat de websites nog meer geschikt zijn voor mobiel gebruik”, zegt Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org.