Richard Musch directeur Omnichannel ING Nederland
Met ingang van 15 juni start Richard Musch als directeur Omnichannel binnen ING Nederland. In deze functie zal hij zich toeleggen op het verder ontwikkelen en uitrollen van de omnichannel dienstverlening van ING. Begin van deze maand berichtte Banken.nl over de reorganisatie naar een ’omni-channel’-model waarbij het Spotify organisatiemodel als inspiratiebron wordt gebruikt.
Richard Musch
Musch maakt de overstap van Netflix waar hij sinds 2012 als head of Business Development Europe nauw betrokken is geweest bij de uitrol van de Netflix service in Europa. Na zijn studie Business & Economics aan de UvA met een minor in Computer Science, begon hij zijn loopbaan als investment banker bij JPMorgan in London. Daar was hij werkzaam binnen de sector Technology, Media & Telecom. Na een korte onderbreking om het MBA Programma van INSEAD in Fontainebleau af te ronden, werkte hij vervolgens ruim 10 jaar in verschillende rollen binnen de digitale media. Zo was hij manager Video Strategy & Business Development bij Liberty Global, manager Digital Media bij RTL Nederland en Senior Director Smart TV bij Philips.
De benoeming van Musch volgt op de aankondiging van ING in november 2014 om de dienstverlening in Nederland om te vormen van multichannel naar omnichannel. Dat betekent dat alle kanalen waarmee de klant in contact met de bank kan komen (mobiel, internet, telefoon en kantoor) volledig geïntegreerd zijn en de klant moeiteloos kan switchen tussen deze kanalen. Alle klantinformatie en klanttransacties zijn realtime beschikbaar en de dienstverlening wordt meer persoonlijk en relevant.
In zijn vorige functies heeft Musch veel kennis en ervaring opgedaan met het formuleren en uitrollen van digitale groeistrategieën en het realiseren van strategische partnerships. Hij heeft in verschillende Europese landen multifunctionele teams geleid (content, product, technologie en marketing).