Zakelijke klanten verlaten kantoor RBS Nederland
Na de aankondiging van RBS om zijn activiteiten in Nederland te willen afbouwen is een massaal vertrek van zakelijke klanten op gang gekomen. De RBS-klanten zoeken nu naar aanbiedingen van concurrenten om de dienstverlening rondom hun zakelijke betalingsverkeer over te nemen. Dat schrijft het FD.
In de gesprekken die Het Financieele Dagblad de afgelopen tijd voerde met bankiers die zich bezighouden met zakelijke betaaldienstverlening kregen de journalisten steeds vaker te horen dat er een grote stroom aan RBS-klanten aan de deur kloppen van concurrenten. Inmiddels is de uittocht van zakelijke klanten bij RBS, die in het eerste kwartaal van 2015 aankondigde zich vrijwel geheel uit Nederland terug te trekken, ook bevestigd door Jan de Ruiter. Volgens de RBS-topman zijn zo’n 200 grote klanten op bankenjacht.
Boze klanten
De harde saneringen en terugtocht van RBS naar zijn thuismarkt Groot-Brittannië heeft naar verluid een hoop boosheid en teleurstelling bij grootzakelijke klanten teweeggebracht. De Ruiter stelt tegenover het FD dat er binnenkort een brief op de mat valt bij alle Nederlandse klanten – o.a. de Nederlandse Staat en Akzo Nobel – met een uitleg van de situatie en de procedure van afscheid, als de dienstverlening afloopt. “Het is logisch dat ze er niet op zitten te wachten. Maar we leggen ze uit dat dit het gevolg is van de economische realiteit. Uiteindelijk is er begrip”, hoopt de topman.
Open armen
De concurrenten van RBS kunnen in de komende maanden dus nog veel aantrekkelijke klanten verwachten – RBS bediende veelal de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Partijen die actief zijn in het zakelijk betalingsverkeer doen er goed aan om hun zaken op orde te hebben zodat zij de oud-RBS klanten met open armen kunnen ontvangen.