Betaalvereniging Nederland legt focus op innovatie
Voor Betaalvereniging Nederland stond het afgelopen jaar grotendeels in het teken van de definitieve invoering van SEPA, de Single Euro Payments Area. De overgang van het nationale betalingsverkeer naar een gezamenlijke Europese infrastructuur voor betalingen was een omvangrijke operatie, vergelijkbaar met de invoering van de euro. Nu de migratie naar SEPA achter de rug is wil Betaalvereniging Nederland werken aan de verdere innovatie van het betalingsverkeer.
Sterke groei veilig en snel contactloos betalen
Uit het jaarverslag van Betaalvereniging Nederland komt naar voren dat elektronisch betalen het afgelopen jaar flink is toegenomen. Diverse innovaties zoals mobiele pinautomaten, retourpinnen, ‘dip & go’ bij parkeerautomaten en contactloos betalen met betaalpas en mobiele telefoon, kwamen tot stand. De Betaalvereniging Nederland verwacht de komende jaren vooral een sterke groei bij veilig en snel contactloos betalen. Een kwart van alle betaalautomaten en ruim tien miljoen betaalpassen en telefoons zijn hiervoor geschikt. Deze ontwikkelingen leiden er vóór 2020 toe dat Nederlanders vaker pinnen dan contant betalen. Webwinkels en onlinedienstverleners gaan steeds meer de mogelijkheid bieden om op een smartphone of tablet met iDEAL te betalen, via de apps of mobiele websites van de banken. Bovendien kunnen de Nederlandse klanten dan bij buitenlandse winkels steeds veiliger en gemakkelijker met iDeal betalen.
Samen werken aan nieuwe ontwikkelingen
De Betaalvereniging ontwikkelt samen met banken en betaalinstellingen een nieuwe betaalinfrastructuur Betalen 2.0. Betaalvereniging Nederland vervult daarbij een verbindende rol om uiteindelijk de efficiency, stabiliteit, veiligheid en toegankelijkheid van het betalingsverkeer te bevorderen. In 2014 hebben de Betaalvereniging en de banken voorbereidingen getroffen voor de invoering van digitaal Incassomachtigen. Momenteel wordt gewerkt aan het project Real-time betalingsverkeer en het project Elektronische identificatie.
One click shopping
De banken verwachten dat de klanten in de loop van het volgende jaar met de elektronische identificatiemiddelen van hun bank - zoals bij internetbankieren - kunnen inloggen op de websites van winkels en bedrijven. “Daarbij geven de banken tastbare invulling aan het streven van online bedrijven en organisaties naar ‘one click shopping’, waarbij bestellen en afrekenen op het internet naadloos in elkaar overgaan’’, aldus Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland.
Real-time betalingen
Drie jaar later willen de banken starten met Real-time betalingen. Een betaling staat dan binnen enkele seconden op de bankrekening van de begunstigde. “De banken ontwikkelen onder regie van de Betaalvereniging Nederland een compleet nieuw platform voor real-time giraal betalingsverkeer. Deze maand is de Betaalvereniging gestart met het raadplegen van alle partijen die hier een belang bij hebben, waaronder koepelorganisaties van consumenten, ondernemers en betaaldienstverleners’’, aldus Piet Mallekoote, die daarmee het belang en de omvang van het project onderstreept.