Wells Fargo wil omvang innovatie activiteiten verdubbelen
De innovatieafdeling van Wells Fargo, gevestigd in San Francisco, zal 130 werknemers tellen als deze op volle sterkte is, laat innovatiehoofd Steve Ellis weten. De innovatielabs richten zich in 2015 voornamelijk op biometrics, snellere time to market en de ontwikkeling van banking as a service.
In tegenstelling tot veel andere Amerikaanse banken is het opzetten van innovatielabs een van de speerpunten van Wells Fargo voor 2015. De bank heeft zijn innovatieafdeling opnieuw ingericht waardoor de innovatielabs in San Francisco en Charlotte nu onder dezelfde leiding vallen als de payments strategy group, de design delivery afdeling en de startup accelerator van de bank. De innovatieafdeling wordt gerund door Steve Ellis, het voormalige hoofd van de wholesale services group. In die functie was hij onder meer verantwoordelijk voor de eerste zakelijke mobiel bankieren app en Wells Fargo’s eerste startup accelerator.
130 innovators
Dat Wells Fargo in 2015 zijn zinnen zet op innovatie blijkt wel uit de uitspraak dat de innovatieafdeling 130 man sterk moet zijn om volledig te opereren zoals gewenst. Dat zijn een hoop mensen, en Ellis wordt dan ook bijgestaan door een team van 20 innovatiestrategen om de hele afdeling te managen. Daarnaast staat de afdeling in direct contact met de adviseurs van CEO John Stumpf, waardoor de afdeling altijd voldoende financiering en middelen krijgt toegewezen, en hun stem in de hele organisatie gehoord wordt.
De innovatie activiteiten van de bank richten zich zowel op interne processen als op externe zaken, zoals het werken met en begeleiden van startups. Intern wordt er gewerkt aan een meer wendbare cultuur en betere time to market van nieuwe producten. Voor 2015 ligt de belangrijkste focus op het gebied van biometrics, een gebied waarin Wells Fargo voorop loopt. Zo is de bank bezig met EyeVerify, een fintech startup die technologie ontwikkelt om de aderen in de oogbol van een gebruiker vast te leggen, als manier van inloggen.
Banking as a Service
Ook wil Ellis verder gaan met de ontwikkeling van banking as a service – het aanbieden van bankdiensten door middel van application programming interfaces, of APIs. Daardoor kunnen bijvoorbeeld Uber of Airbnb klanten direct in die app terechtkomen in de betaalomgeving van Wells Fargo. De grootste uitdaging daarbij is om het op een duidelijke en heldere manier op te zetten, en hoe deze service gemanaged moet worden vanuit de bank. Maar hoewel Ellis veel plannen heeft, en daarvoor veel talent en middelen beschikbaar heeft, trekt hij nog niet meteen alle uitdagingen van de bank naar zich toe. “Ik zit hier net een week”, aldus Ellis.