WUA! Website top 100: Banken websites scoren hoger

08 september 2015 Banken.nl

Hypotheker.nl staat – specifiek gekeken naar de banken- en verzekeringssector – op de eerste plaats in de ‘WUA! top 100 Beste Websites 2015’. De hypotheekaanbieder heeft volgens de meest recente editie van het jaarlijkse WUA! onderzoek de beste website binnen de bankensector. Hypotheker.nl scoorde 73 punten en heeft volgens de ranking een grote naamsbekendheid en een hoge conversie. Verder valt in de ranking van 2015 op dat alle banken en verzekeraars zijn gestegen. ING stijgt met maar liefst 54 plekken en ook ABN AMRO en Rabobank staan dit jaar hoger in de lijst.

De WUA! Top 100 Beste Websites 2015 is de zesde editie van de best scorende websites uit de door WUA! onafhankelijk opgestelde WUA! Benchmark. In de nieuwste editie van de ranking gaven 8.850 respondenten 29.206 websitebeoordelingen over 2.971 websites. De deelnemers oriënteren zich op een product of dienst en bepalen zelf de zoekstrategie en beslissingsfactoren. Vervolgens beoordeelt de deelnemer de gevonden websites op Look & Feel, Aanbod en Merk, de kernthema’s in het Web Performance Model.

Na het beoordelen van vijf websites kiest de respondent zijn of haar favoriete aanbieder. Doordat websites altijd aan de hand van hetzelfde model worden beoordeeld, kunnen resultaten ongeacht product of dienst met elkaar vergeleken worden. De resultaten zijn gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in de periode september 2014 – augustus 2015.

Top 10 Algemene Websites

In de algehele top-100 wist de website van bloemenwebsite Fleurop – fleurop.nl – de hoogste notering te behalen, gevolgd door de websites ANWBCamping.nl en Vrijbuiter.nl op de tweede en derde plaats. Fleurop scoorde vooral goed bij consumenten door hun simpele bestelproces en de betrouwbaarheid van de site.

Bankensector

Inzoomend op de resultaten keek WUA! ook specifiek naar organisaties binnen de banken- en verzekeringssector en werden hun resultaten vergeleken. Uit de resultaten van de 2015 editie blijkt dat binnen de bankensector Hypotheker.nl (Hypotheker) onder consumenten als beste website* uit de bus komt. De Hypotheekaanbieder scoorde 73 punten en heeft volgens de ranking een grote naamsbekendheid en een hoge conversie.

Uit de WUA! ranking valt verder op te maken dat banken en verzekeraars dit jaar allemaal zijn gestegen in de lijst. Volgens het onderzoek zijn de grootbanken bezig aan een inhaalslag en scoren zij steeds beter bij de consument. “Zij weten steeds beter hun klanten online te bereiken en lijken een antwoord te hebben gevonden op de vraag: ‘hoe maak je een complex, niet tastbaar product aantrekkelijk voor de klant?’” stelt Klaas Kroezen, oprichter en CEO van WUA!.

Top 30 websites in bankensector

ING.nl (ING) is bijvoorbeeld 54 plekken gestegen en ook Rabobank.nl (Rabobank) en ABNAMRO.nl (ABN AMRO) zijn geklommen in de ranglijst. Daarnaast heeft uitvaartverzekeraar Monuta.nl de elfde plek weten te bemachtigen. Vlak daaronder, op plek dertien, staat concurrent DELA.nl.

Na een jaar van afwezigheid in de WUA! Top 100 is ook Triodos.nl (Triodos Bank) terug op plaats 44. “Voor Triodos staat het persoonlijk contact centraal. Ook op de website willen zij dit gevoel overbrengen met een positieve tone of voice, helderheid en transparantie in tekst en beeld. Dit blijkt ook uit de antwoorden van de respondenten. Zij geven aan voor Triodos.nl te kiezen door de overzichtelijke website en het feit dat de aanbieder betrouwbaar overkomt”, legt Kroezen uit.

Bij grootste stijger ING – de bank stijgt maar liefst 54 plekken – lag de focus dit jaar op het verbeteren van de gehele klantenervaring op alle devices. Jeroen Loosekoot, Hoofd Marketing Internet en Mobiel bij ING, beschrijft dat ING streeft naar een excellente customer journey.

Top 100 Beste Websites 2015

Dit doen zij door actief te kijken waar de klant tegenaan loopt, enerzijds door de cijfers over pagina bezoeken te monitoren en anderzijds ook door achteraf contact op te nemen met de klant om zo ook de zachte kant van de klantervaring in beeld te brengen. “We hebben veel tijd en energie gestoken in het aanpassen van de customer experience aan deze tijd”, aldus Loosekoot. 

* In de algemene ranking staat Hypotheker.nl op de 43ste plaats.