ING: Consument schuift aanschaf auto voor zich uit
Veel consumenten zijn voorzichtig met grote aankopen en stellen de aanschaf van een auto uit. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van vorige week onder gemiddeld 54.400 respondenten per dag. In 2012 werden er beduidend minder auto’s verkocht dan het jaar ervoor (-9%). Ook voor komend jaar verwacht het ING economisch bureau minder verkopen van nieuwe auto’s.
Grote aankopen op de lange baan
Veel consumenten zijn voorzichtig en stellen grote aankopen uit. De huidige economische situatie maakt consumenten terughoudend met uitgeven. Maar liefst ruim acht op de tien respondenten (85%) op de Vraag van Vandaag geeft aan dat ze grote aankopen voor zich uit schuiven. Ruim vier op de tien (45%) doet dat vaak en ruim vier op de tien (40%) stelt zo nu en dan een grote aankoop uit.
Nieuwe wagen uitgesteld
Een nieuwe auto blijkt een aankoop die consumenten uitstellen. Een ruime meerderheid (72%) van de ondervraagden, die aan een nieuwe bolide denkt, geeft aan de aankoop van een nieuwe wagen voor zich uit te schuiven. Slechts iets meer dan een kwart (28%) geeft aan dat er van uitstel geen sprake is. Wachten met de aankoop van een nieuwe auto, betekent voor autobezitters dat ze langer doorrijden in hun oude auto. Dat kan een manier zijn om op autokosten te besparen. Daarbij zitten er wel een paar addertjes onder het gras. Zo kan extra onderhoud in de papieren lopen en zorgen extra kilometers op de teller voor een lagere restwaarde.
Besparen op de heilige koe
Automobilisten kunnen besparen op hun autokosten door minder te rijden. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: minder benzinekosten en tegelijk minder kilometers op de teller. Als het nodig is om te besparen op de autokosten kiezen respondenten met een auto het vaakst (46%) voor de optie: minder rijden. Een iets kleinere groep (44%) kiest voor langer afschrijven. Een groep van 6% van de automobilisten zoekt de besparing vooral in het onderhoud en 4% bespaart vooral op de autoverzekering. Als in economisch mindere tijden veel automobilisten kiezen voor minder rijden dan betekent dat vanzelf minder vaak in de file staan.
Vaker een occasion op het oog
Veel consumenten stellen de aankoop van een auto uit. Dat betekent dat de totale vraag naar auto’s afneemt. Zo werden er in 2012 beduidend minder auto’s verkocht dan het jaar ervoor (-9%). Ook voor komend jaar verwacht het ING economisch bureau minder verkopen van nieuwe auto’s. Consumenten die uiteindelijk toch tot de aanschaf van een andere auto overgaan kiezen dan in veel gevallen voor een tweedehands exemplaar. Bijna driekwart (72%) van de respondenten geeft aan dat hun eerstvolgende auto een occasion zal worden. Daarmee kiezen consumenten, die een auto willen kopen, nu relatief iets vaker dan vorig jaar (70%) voor tweedehands.
Prijsbepalend
Bij aanschaf van een auto letten consumenten vooral op de aanschafprijs. Bijna de helft (47%) geeft aan dat ze het meest letten op de prijs. Ruim een derde (36%) let het meest op de maandelijkse kosten. Minder animo voor auto’s zien we normaalgesproken terug in een lagere prijs. De prijs van tweedehands auto’s is de afgelopen tijd dan ook flink gedaald. Het afgelopen jaar daalde de occasionprijs met ruim 3%. De prijs van nieuwe auto’s steeg door belastingmaatregelen nog wel (8%).
Meevaller of toch niet?
Een lagere prijs voor een tweedehands auto betalen lijkt op het eerste gezicht een meevaller voor consumenten. Voor consumenten die nog geen auto bezitten en op een tweedehandsje uit zijn, pakt de prijsdaling inderdaad gunstig uit. Maar voor hen die al een wagen in hun bezit hebben, valt nog maar te bezien of lagere prijzen wel zo gunstig uitpakken. Zij zien immers hun huidige bezit ook in waarde dalen en zullen er daardoor meer op moeten afschrijven.