LinkedIn IPO begeleid door Deloitte en Morgan Stanley
Het professionele social media-platform LinkedIn heeft Deloitte voor $1,35 miljoen ingehuurd voor accountancy- en adviesdiensten gedurende zijn primaire emissie (Initial Public Offering – IPO) proces. De IPO, die bijna $9 miljard bijeenbracht, was een groot succes voor LinkedIn’s management en de investeerders. Naast Deloitte heeft LinkedIn ook meerdere advocatenkantoren (o.a. Wilson Sonsini) en de investeringsbanken Morgan Stanley, Bank of Amerika en JP Morgan ingehuurd voor een totaal bedrag van naar schatting $28,4 miljoen.
Dit jaar werd al veel geld verdiend met IPO's van technologische bedrijven. In 2011 hebben technologische IPO's bijna $330 miljoen vergoedingen opgeleverd voor de grootste banken, advocatenkantoren en adviesbureaus. Dit is bijna tien keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar, en het grootste bedrag sinds 2000.
Het succes van LinkedIn’s IPO: exclusiviteit
LinkedIn’s IPO-strategie was een groot succes voor alle betrokken partijen. Ondanks het feit dat het bedrijf slechts $15 miljoen verdiende in 2010, overtuigde LinkedIn de markt dat het bijna $9 miljard waard was. Volgens diverse rapporten in de Verenigde Staten kan het succes worden toegewezen aan de exclusiviteit van de IPO. Slechts 9% van de bedrijfsaandelen werd uitgegeven. Van die aandelen werd maar 10% beschikbaar gesteld aan individuele investeerders, in plaats van de gebruikelijke 15%.
Daarnaast werden grote instituties als Fidelity, KKR en Blackrock begunstigd tegenover kleinere spelers, die de aandelen waarschijnlijk zouden gebruiken om snel geld te verdienen. Meer dan 500 institutionele investeerders wilden aandelen kopen, maar alleen de grootste 10 kregen het grootste aandeel. Gedurende het proces hield het topmanagement van LinkedIn nauwkeurig bij welke investeerder welk deel kreeg met behulp van een iPad app, gecreëerd door Morgan Stanley.