Marktaandeel betaalmethode iDEAL opnieuw gestegen
In de Nederlandse markt voor online betalingen heeft iDEAL opnieuw zijn marktaandeel weten te vergroten. In het eerste halfjaar van 2015 is 56% van de online aankopen via iDEAL uitgevoerd, ten opzichte van 54% in de eerste helft van 2014. Het aandeel van acceptgiro’s is hard teruggelopen, terwijl PayPal en AfterPay terrein winnen, blijkt uit onderzoek van GfK.
Consumenten doen steeds meer van hun aankopen online. Uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK, getiteld ‘eCommerce Payment Monitor’, blijkt dat er in het eerste halfjaar van 2015 bijna 67 miljoen online aankopen zijn gedaan in Nederland. Voor het betaalmethodenonderzoek werkte GfK samen met betalingsdienstverlener iDEAL en webwinkelbelangenvereniging Thuiswinkel.org.
Populariteit iDEAL groeit
Meer dan de helft van de bijna 67 miljoen online aankopen in het eerste halfjaar van 2015 zijn gedaan via iDEAL. De populaire betaalmethode is in totaal goed voor 56% van alle online aankopen in Nederland – 2% meer dan in dezelfde periode in 2014. Volgens GfK is het marktaandeel van iDEAL vooral gestegen door een groei van het aantal iDEAL-betalingen via mobiele apparaten. In H1 2015 werd 35% van de aankopen via de smartphone met iDEAL gedaan, ten opzichte van 25% het jaar daarvoor, en voor tablets steeg het aandeel tot boven de 50% in het eerste halfjaar van 2015 ten opzichte van 46% in H1 2014.
Andere betaalmethoden
Bij meer dan een op de tien (12%) online aankopen gebruikten consumenten hun creditcard en daarna waren betalingen via machtiging het populairst met 6%. In het eerste halfjaar van 2014 was de op twee na populairste betaalmethode nog via acceptgiro, maar deze betaalmethode is op zijn terugweg, met de grootste daling (-4%) in het afgelopen jaar. Betaalmethoden die in populariteit zijn toegenomen zijn PayPal en AfterPay die in H1 2015 beide hun marktaandeel met 1% hebben uitgebreid ten opzichte van diezelfde periode het jaar daarvoor.
“De stijging van het gebruik van AfterPay is vooral zichtbaar binnen de fashion-segmenten. Van alle online kledingaankopen wordt 4% met AfterPay betaald in het eerste halfjaar van 2015, waar dit een jaar eerder 2% was. Hetzelfde beeld zien we bij het online kopen van schoenen: 5% van alle schoenen & lifestyleaankopen wordt inmiddels met AfterPay afgerekend”, vertelt Thuiswinkel.org. Volgens de belangenvereniging wordt PayPal vooral gebruikt voor aankopen in de media & entertainmentcategorie.
Grotere bedragen
Opvallend is dat consumenten het eerste halfjaar van 2015 grotere bedragen zijn gaan uitgeven voor hun aankopen via mobiele apparaten. Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde bedrag bij een aankoop met de tablet nu €98,- (+21%) bedraagt en bij een aankoop via de smartphone is dit gemiddeld €55,- (+27%). “Met online kopen via smartphones en tablets is de Nederlandse consument steeds meer vertrouwd. Dat blijkt uit de stijging in het gemiddeld besteed bedrag via deze apparaten, én het feit dat bijna 3,8 miljoen aankopen via smartphone zijn gedaan. De groei kan versneld worden als betaalinstellingen investeren in nog eenvoudiger betaaloplossingen zoals one-click buy”, aldus Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org.