Mastercard: Nederland kiest voor biometrisch betalen
Nederlandse deelnemers aan een eerste wereldwijde proef van MasterCard en International Card Services (ICS) omarmen de nieuwe biometrische technologie waarbij ze online kunnen betalen via een vingerafdruk en/of selfie. Negen op de tien deelnemers geeft aan dat ze hun wachtwoorden definitief willen inruilen voor biometrische authenticatie. Bijna driekwart van de gebruikers is ervan overtuigd dat biometrisch betalen zorgt voor vermindering van het aantal fraudegevallen.
Dat biometrisch betalen de toekomst lijkt, blijkt uit het enthousiasme van 750 respondenten, die onlangs hebben deelgenomen aan een pilot van Mastercard, onderdeel van ICS Card Services. Als onderdeel van de pilot hebben 750 ABN AMRO creditcardhouders zes maanden lang zonder pincodes, wachtwoorden of bevestigingscodes hun online aankopen afgerond.
Bijna alle respondenten gaven aan graag met vingerafdruk (93%) en/of gezichtsherkenning (77%) te blijven betalen na afloop van de pilot. “De Nederlandse consument is enorm vooruitstrevend in het omarmen van nieuwe technologieën en ons land is opnieuw internationaal koploper in gemakkelijk, veilig en efficiënt betalingsverkeer”, aldus Arjan Bol, Country Manager MasterCard Nederland. De proef in Nederland heeft geleid tot commerciële interesse vanuit de gehele wereld, aldus Bol: "We streven naar commercialisering van het product in een groot deel van Europa (Nederland, VK, België, Spanje, Italië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Scandinavië) voor eind 2017."
Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels, vervolgt Bol. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. De Nederlandse deelnemers aan de eerste wereldwijde proef van MasterCard en ICS waren voornamelijk te spreken over het gebruiksgemak van biometrisch betalen. 95% van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en 80% van de gebruikers van gezichtsherkenning gaf aan dat shoppen met biometrische authenticatie eenvoudiger en prettiger gaat dan met een wachtwoord. “We gaan nu verder kijken naar de mogelijkheden om onze technologie te integreren in de apps van banken en techreuzen om betalen met een selfie of vingerafdruk nog gemakkelijker te maken”, aldus Bol.
Naast het gebruiksgemak zijn de deelnemers ook overtuigd van de veiligheid van biometrisch betalen. Bijna driekwart van de gebruikers verwacht dat biometrisch betalen zorgt voor een vermindering van het aantal fraudegevallen. “Het voordeel van biometrie ten opzichte van wachtwoorden is het gemak. Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsproces onnodig lang en complex is. Wachtwoorden zullen daarom ook langzaamaan verdwijnen en plaatsmaken voor een mogelijk gebruiksvriendelijk alternatief als biometrische identificatie”, aldus André IJbema, Manager Risk Management bij ICS. Het gebruiksgemak van de nieuwe technologie bevordert het afronden van de online betaling, wat de winkelier ook ten goede komt.
De digitale check identificeert gebruikers aan de hand van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij eenvoudig met een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren. Bijna 4 op de 5 deelnemers aan de proef geeft de voorkeur aan het gebruik van de vingerafdruk voor authenticatie.