Sociale ondernemingen en microfinancieringsinstellingen begeleiden, maakt voor BNP Paribas integraal deel uit van het bankiersvak. BNP Paribas verbindt zich ertoe tegen 2015 meer dan €200 miljoen te investeren in sociaal ondernemen en microfinanciering. De bank zal zich in alle landen waar ze aanwezig is voor deze doelstelling inzetten.
Huidig trackrecord
BNP Paribas heeft een huidig trackrecord van €156 miljoen steun aan sociaal ondernemen en microfinanciering. Via verantwoorde producten en impact investing investeert de bank zowel in Europa als in de opkomende landen in deze sector. In thuisland Frankrijk is BNP Paribas al 20 jaar partner van microfinancieringsinstelling Adie en startte het in 2006 een integratieproject voor de voorsteden.
Bevestiging commitment
De bank bevestigt nu haar commitment. “Als verantwoordelijke bank is een langetermijnengagement voor ons primordiaal. Er is geen hermetische scheiding meer tussen het sociale en de business. Wij zijn vertrouwd met de rendabiliteitsobjectieven van de betrokken ondernemingen en steunen hun uiteindelijke doelstelling. Daarom zijn we vastbesloten hen te helpen om grenzen te verleggen”, aldus François Villeroy de Galhau, COO van de bank.
Kennismaken met spelers uit de sociale en solidaire economie
BNP Paribas heeft een aantal speciale voorzieningen opgezet, zoals een netwerk van adviseurs Sociaal Ondernemen en specifieke aanspreekpunten in de business centra. Daarnaast nodigde de bank drie Europese spelers van de sociale en solidaire economie uit om aan de hand van hun getuigenis het publiek te laten kennismaken met de realiteit van die ‘net-iets-andere’ bedrijven:
- Het Belgische Flexpack is een beschutte werkplaats uit de verpakkingssector, die ijvert voor de integratie van gehandicapte werknemers
- Het Italiaanse PerMicro is een microfinancieringsinstelling die krediet verleent aan mensen die niet in aanmerking komen voor het gewone bankcircuit
- Het Franse Ecodair is een onderneming die informatica-materiaal een tweede leven geeft ne werkt met mensen met een psychische beperking. Het bedrijf is zowel klant als leverancier van BNP Paribas.
Economische en maatschappelijke verantwoordelijkheid
“De uitbouw van sociaal ondernemen in Europa appelleert aan zowel onze economische als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We kunnen deze snel groeiende sector het rijke producten- en dienstengamma van een grote bank bieden en hem ook de specifieke aandacht geven die hij door zijn maatschappelijk engagement verdient”, besluit Laurence Pessez, die aan het hoofd staat van de afdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij BNP Paribas.