Uit onderzoek van MyPrivateBanking naar het social media aanbod bij private banks en wealth managers komt naar voren dat aanwezigheid, kwaliteit en strategie met betrekking tot social media bij deze financiële instellingen te wensen over laat. De onderzoekers troffen het beste sociale media aanbod aan bij Barclays en Coutts.
Weinig aandacht, geen strategie
Volgens de onderzoekers van MyPrivateBanking hebben de meeste private banks en wealth managers te weinig aandacht voor social media en houden zij hun informatie niet up to date. Daarnaast beschikt bijna geen één private bank of wealth manager over een geïntegreerde social media strategie. Alleen Barclays, Coutts, Pictet en Société Générale zijn op alle social media actief. Genoemd worden social media als Facebook, Google+, YouTube, Twitter en Linkedin. Barclays valt het meest op met eigen platforms, zoals het Barclays Wealth Blog, waar klanten informatie kunnen vinden over behavorial finance. Coutts heeft gepersonaliseerde Twitter-accounts.
Verslechterde score ten opzicht van vorig jaar
MyPrivateBanking onderzocht dertig banken, waaronder de Nederlandse banken ABN AMRO en ING. Gemiddeld behaalden de 30 banken niet meer dan 18 van de 50 punten. Een jaar eerder lag dat gemiddelde negen punten beter. Deze slechtere score is echter ook het gevolg van zwaardere eisen die in het onderzoek worden gesteld. Barclays is met 40 van de maximale 50 te behalen punten als het meest actief en vooruitstrevend te noemen. Daarna volgen Coutts (37),Wells Fargo (34), Pictet (33) en Merril Lynch (30).
Train is leaving
Op basis van het rapport raden de onderzoekers van MyPrivateBanking de private banks en wealth managers dringend aan om de ontwikkelingen beter te volgen en zich sneller aan te passen aan de cultuurveranderingen op het terrein van communicatie.